​Zgłoszenie narodzin dziecka od piątku możliwe będzie już nie tylko osobiście podczas wizyty w urzędzie, ale także za pośrednictwem internetu. Aby skorzystać z tej opcji trzeba mieć aktualny Profil Zaufany.

​Zgłoszenie narodzin dziecka od piątku możliwe będzie już nie tylko osobiście podczas wizyty w urzędzie, ale także za pośrednictwem internetu. Aby skorzystać z tej opcji trzeba mieć aktualny Profil Zaufany.
Zdjęcie ilustracyjne /Piotr Bułakowski /RMF FM
Wyjątkowa Loteria RMF! Pomagamy dzieciom ze szpitala w Tomaszowie Lubelskim

W Dzień Dziecka ​- tradycyjnie już - dochód z Loterii RMF przekażemy na leczenie dzieci. W tym roku będziemy grali, by pomóc dzieciom leczonym na Oddziale Dziecięcym Szpitala Powiatowego w Tomaszowie Lubelskiem. Pieniądze, które zbierzemy dzięki Słuchaczom podczas tej wyjątkowej edycji... czytaj więcej

Na zarejestrowanie narodzin dziecka rodzice mają 21 dni od chwili wystawienia karty urodzenia. Do tej pory mieli tylko jedną opcję - wizytę w urzędzie. Od czerwca będą mieli wybór - zgłoszenia będzie można dokonać również online, co - jak przekonuje Ministerstwo Cyfryzacji, które było inicjatorem wprowadzenia takiej możliwości - jest łatwe i szybkie.

Rodzic, który będzie rejestrował narodziny - może to być zarówno mama, jak i tata - musi mieć aktualny Profil Zaufany. Po wejściu na stronę www.obywatel.gov.pl należy wybrać usługę, z której chce się skorzystać. Po zalogowaniu, system poprosi o potwierdzenie, że jesteś matką/ojcem dziecka, a następnie - o zweryfikowanie danych.

System poprosi o uzupełnienie informacji, np. o szpitalu

Potem nastąpi rejestracja. System zapyta m.in. o nazwę szpitala, w którym dziecko przyszło na świat oraz wybrane imię dziecka. Aby ułatwić weryfikację danych trzeba podać numer aktu małżeństwa lub urodzenia, jeśli rodzice nie są w związku małżeńskim. Potem wpisać należy adres pod którym chce się zameldować dziecko, a następnie wybrać sposób odebrania dokumentów. Do wyboru jest skrzynka na ePUAP, odbiór osobisty lub tradycyjna przesyłka pocztą. Ostatni krok to podgląd wniosku i podpis (Profilem Zaufanym).

Odpis aktu urodzenia, w zależności od wybranej opcji, zostanie przesłany w wersji papierowej lub elektronicznej. Razem z nim rodzic otrzyma powiadomienie o nadanym numerze PESEL oraz zaświadczenie o zameldowaniu.

Ministerstwo zapowiada kolejne zmiany

Ministerstwo Cyfryzacji wskazuje, że to nie jedyne zmiany, które wkrótce zaczną obowiązywać, a które dotyczą rodziców. Resort zauważa, że w funkcjonujących dotychczas przepisach i rejestrach publicznych brakuje mechanizmów jednoznacznie łączących dziecko z rodzicami, bo gromadzone w aktach imiona, nazwiska i nazwiska rodowe rodziców nie zawsze jednoznacznie ich wskazują. MC podnosi, że utrudnia to nie tylko prowadzenie rozmaitych statystyk publicznych, ale też np. realizację programów pomocowych państwa, takich jak Rodzina 500 Plus.

Ministerstwo przygotowało więc zmiany dotyczące m.in. jednoznacznego powiązania danych rodziców i dzieci w rejestrze PESEL (tzw. parentyzacja). Numery PESEL rodziców pojawią się w danych gromadzonych przy akcie urodzenia dziecka oraz w rejestrze PESEL. Ten przepis ma wejść w życie od grudni. Inną zmianą będzie szybsze poprawianie niezgodnych z prawdą informacji zgromadzonych w rejestrze PESEL. Od maja 2019 r. organy korzystające z dostępu do rejestru PESEL będą mogły zgłaszać niezgodność bezpośrednio do właściwego kierownika Urzędu Stanu Cywilnego za pomocą dedykowanej do tego e-usługi.

(ł)