​Dzisiaj Black Friday, czyli Czarny Piątek, który rozpoczyna weekend wyprzedaży. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina, że produkty kupione na wyprzedaży można reklamować.

Galerie handlowe i sklepy są dziś oblepione promocyjnymi plakatami. Wyprzedaże to także jeden z najbardziej gorących tematów na witrynach sklepów internetowych. Tutaj jednak oprócz promocji można natrafić na wiele pułapek.

Po pierwsze sprawdźmy, u kogo kupujemy i gdzie jest zarejestrowany sklep - bo to, że strona jest po polsku, jeszcze nic nie znaczy. Jeśli kupujemy w sklepie z krajów Unii Europejskiej lub Stanów Zjednoczonych, to nie powinno być problemów.

Gorzej, jeśli zamawiamy np. z Azji. Wiele chińskich sklepów zaznacza w regulaminie, że jego klienci są tak naprawdę importerami towarów. Wówczas mamy do czynienia z modelem dropshippingu i sprzedawca jest pośrednikiem wyłącznie w sprowadzeniu towaru do Polski - mówi Katarzyna Słupek z UOKiK. W takiej sytuacji możemy natknąć się na wysokie cła.

W grę wchodzi też bardzo długa dostawa, a gdyby z towarem było coś nie tak, to praktycznie nie mamy możliwości wymiany i dochodzenia swoich praw.

W całej unii na taką wymianę - w przypadku zakupów internetowych, niezależnie od przyczyny - mamy 14 dni.

A co w sklepach stacjonarnych?

Jeśli przeceniony przedmiot jest w porządku, a my się po prostu rozmyślimy, wówczas jesteśmy zdani na dobrą wolę sklepu. Jeśli mamy wątpliwości, warto więc zapytać, czy zwroty są przyjmowane. Nawet jeśli tak jest, to nie znaczy, że dostanie z powrotem pieniądze. Tutaj sklep stacjonarny ustala zasady, może żądąc np. oryginalnego opakowania, może zwracać pieniądze tylko na kartę podarunkową - tłumaczy Malwina Buszko z UOKiK-u. 

UOKiK podpowiada: uważajmy na pułapki, np. różne ceny na metce i przy kasie - wtedy mamy prawo do niższej. I przede wszystkim nie traćmy głowy, dokładnie sprawdzajmy te największe, np. 90-procentowe promocje. 

Urząd przypomina także, że konsumenci mogą korzystać z bezpłatnej pomocy pod nr. infolinii - 801 440 220, 22 290 89 16, lub adresem e-mailowym porady@dlakonsumentow.pl. Wsparcia udzielają też Rzecznicy Konsumentów i Inspekcja Handlowa. W przypadku zakupów od przedsiębiorcy z innego kraju UE pomocy należy szukać w ECK Polska.

(az)