Urzędy skarbowe zaczęły wyjątkowo intensywnie sprawdzać czy lokalne władze odprowadziły VAT związany z inwestycjami drogowymi. Resort finansów twierdzi, że to rutynowe działania. Samorządy są jednak zdziwione tą nadgorliwością - pisze "Dziennik Gazeta Prawna".

Jak pisze dziennik, zdaniem gmin działania skarbówki to przejaw dążenia rządu do zwiększania wpływów budżetowych.

Do niedawna samorządy, zwłaszcza w miastach na prawach powiatu, nie chciały płacić VAT od odszkodowań, wskazując na niejasne przepisy – wyjaśnia dziennik.

Gazeta podkreśla, że po stronie fiskusa stają jednak sądy. To gra o dużą stawkę, bo ewentualne zaległe podatki są dość wysokie. Koszt obecnie realizowanych inwestycji drogowych to 51 mld zł. Szacuje się, że 10-15 proc. to wydatki na wykup gruntów (należących do różnych podmiotów, w tym – samorządów). Od tego poziomu, czyli od ponad 5 mld zł, liczony jest ewentualny niezapłacony VAT.

Wzmożone kontrole odbyły się już m.in. w województwach świętokrzyskim, mazowieckim i lubuskim.

(mpw)