Od pierwszego października o 150 kilometrów powiększy się sieć dróg płatnych viaToll w Polsce. Opłaty obowiązują kierowców samochodów ważących więcej niż 3,5 tony.

Od pierwszego października o 150 kilometrów powiększy się sieć dróg płatnych viaToll w Polsce. Opłaty obowiązują kierowców samochodów ważących więcej niż 3,5 tony.
Bramownica systemu poboru opłat viaTOLL pod Łowiczem /Grzegorz Michałowski /PAP

Do mapy płatnych tras dołączą odcinki zlokalizowane w 7 województwach: dolnośląskim, łódzkim, mazowieckim, podkarpackim, śląskim, świętokrzyskim i zachodniopomorskim. Po rozszerzeniu polska sieć dróg objętych opłatą elektroniczną wzrośnie do ok. 3 300 km. Według ostatnich danych liczba aktywnych użytkowników systemu viaTOLL wynosi ponad 1 mln kierowców.

Odcinki, które z dniem 1 października zostaną dołączone do systemu:

- autostrada A1 - węzeł Łódź Północ - węzeł Tuszyn (ok. 40,7 km),
- autostrada A4 - węzeł Rzeszów Wschód - węzeł Jarosław Zachód (ok. 41,3 km),
- droga ekspresowa S1 - węzeł Bielsko-Biała Mikuszowice - węzeł Żywiec Browar (ok. 18,1 km),
- droga ekspresowa S3 - węzeł Miękowo - węzeł Goleniów Północ (ok. 4,1 km),
- droga ekspresowa S6 - węzeł Nowogard Zachód - węzeł Nowogard Wschód (ok. 7,2 km),
- droga ekspresowa S8 - skrzyżowanie z drogą powiatową nr 1971D - węzeł Wrocław Południe (ok. 3,3 km),
- droga ekspresowa S8 - węzeł Rzgów - węzeł Łódź Południe (ok. 5,1 km),
- droga ekspresowa S8 - węzeł Paszków - węzeł Opacz (ok. 9,4 km),
- droga ekspresowa S8 - węzeł Powązkowska - węzeł Modlińska (ok. 4,6 km),
- droga ekspresowa S17 - Michałówka (skrzyżowanie z drogą powiatową nr 1319W) - węzeł Garwolin Południe (ok. 10,9 km),
- droga ekspresowa S74 - węzeł Kielce Bocianek - Cedzyna (połączenie z drogą krajową nr 74) (ok. 5,3 km).

Elektroniczny system poboru opłat viaTOLL został uruchomiony w lipcu 2011 r. i jest obowiązkowy dla wszystkich pojazdów samochodowych oraz zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, a także dla autobusów niezależnie od ich DMC.

Kierowcy płacą od 16 do 53 groszy za kilometr. Najwięcej płacą kierowcy i firmy, które emitują najmniej spalin do środowiska. Klasa emisji spalin też wpływa na wysokość stawki - mówi Krzysztof Gorzkowski z firmy Kapsch, operator systemu.

Wszystkie przychody wygenerowane przez system viaTOLL trafiają na konto Krajowego Funduszu Drogowego (KFD) i przeznaczane są na dalsze inwestycje w rozbudowę oraz modernizację istniejącej infrastruktury drogowej w Polsce. Dotychczasowe wpływy do KFD z opłat za przejazdy płatnymi odcinkami dróg i autostrad wnoszonych za pomocą systemu viaTOLL wraz z opłatami od kierowców pojazdów lekkich (wnoszonymi manualnie i za pomocą viaAUTO) za korzystanie z odcinków autostrad A2 Konin - Stryków i A4 Bielany Wrocławskie - Sośnica wyniosły niemal 6,59 mld zł, a każdego dnia roboczego kwota ta powiększa się średnio o kolejne 5 mln.

(ug)