Nikt nie wyszedł zwycięsko ze strajku nauczycieli - takiego zdania jest ponad połowa biorących udział w sondażu IBRiS dla "Dziennika Gazety Prawnej", Dziennik.pl i RMF FM. Niemal co trzeci badany uważa, że największy wygrany trwającego prawie trzy tygodnie protestu to rząd.

Dokładnie 50,1 proc. respondentów twierdzi, że nikt nie wyszedł zwycięsko ze strajku nauczycieli. 32,1 proc. ankietowanych jest zdania, że wygranym jest rząd, 11,6 proc. - że nauczyciele, 1,4 proc. - że opozycja. 4,8 proc. ankietowanych nie ma zdania w sprawie. 

Kto pana/pani zdaniem wyszedł zwycięsko ze strajku nauczycieli?

Nauczyciele / związki zawodowe11,6%
Rząd32,1%
Opozycja1,4%
Żadne z powyższych50,1%
Nie wiem/ Trudno powiedzieć 4,8%

Kto uważa, że strajk wygrali rządzący?

Zwycięstwo rządu widzą przede wszystkim młode osoby, do 29. roku życia (64 proc. badanych z tej grupy), które jeszcze uczą się albo studiują (78 proc.).

Takiego zdania jest też duża grupa osób, które mają dzieci w wieku szkolnym (40 proc.) i deklarują bardzo duże zainteresowanie polityką. Mówią, że śledzą wszystkie najważniejsze wydarzenia (50 proc.). 

Kto uważa, że w czasie strajku - mimo wszystko - wygrali nauczyciele?

Zwycięstwo nauczycieli widzą głównie osoby bezrobotne (34 proc.) i najstarsi badani, którzy mają więcej niż siedemdziesiąt lat (20 proc.). 

Tylko jeden na stu badanych uważa, że ze strajku nauczycieli zwycięsko wyszła... opozycja. Takiego zdania są głównie osoby z wykształceniem podstawowym, o najmniejszych zarobkach.

Ogólnopolskie badanie IBRiS dla "Dziennika Gazety Prawnej" i RMF FM zostało wykonane w dniach 26-27 kwietnia na grupie 1100 osób (metodą CATI).

Jak Polacy oceniają strajk nauczycieli? Opinia publiczna podzielona

Przypomnijmy, że z opublikowanego wczoraj sondażu IBRIS dla "Dziennika Gazety Prawnej", Dziennik.pl oraz radia RMF FM wynika, że 48,3 proc. Polaków jest przeciwnych strajkowi nauczycieli, ale 47,8 proc. popiera ich protest. 4 proc. ankietowanych nie ma zdania w tej sprawie i nie wyraziło swojej oceny na temat strajku.

Strajk nauczycieli 2019

Zdecydowanie popieram
32,3 proc.
Raczej popieram
15,5 proc.
Raczej jestem przeciwny/a
24,9 proc.
Jestem zdecydowanie przeciwny/a
23,4 proc.
Nie wiem/ Trudno powiedzieć 
3,9 proc.
Zobacz pełną tabelę

W sondażu zapytano także, jak badani oceniają przyjęcie przez rząd "ustawy maturalnej", która umożliwia dopuszczenie do matur nawet wówczas, gdy nie odbędą się rady pedagogiczne. Ponad 48 proc. respondentów ocenia ustawę pozytywnie, negatywną opinię ma 43 proc. 8,3 proc. pytanych odpowiedziało, że "trudno powiedzieć", kiedy zapytano ich o opinię na ten temat.

Jak ocenia pan/pani przyjęcie przez rząd ustawy, która umożliwi dopuszczenie do matur uczniów, jeśli nie odbędą się rady pedagogiczne?

Zdecydowanie dobrze
28,7 proc.
Raczej dobrze
20,0 proc
Raczej źle
12,1 proc.
Zdecydowanie źle
30,9 proc.
Nie wiem/ Trudno powiedzieć 
8,3 proc.

Z badań wynika, że poparcie dla strajku jest zdecydowanie wyższe wśród osób lepiej wykształconych. Najwięcej przeciwników protestów jest wśród osób z wykształceniem podstawowym, gimnazjalnym i zawodowym. 

Jak Polacy oceniają strajk nauczycieli? TUTAJ WIĘCEJ NA TEN TEMAT

ZNP i Wolny Związek Zawodowy "Solidarność - Oświata" zdecydowały o zawieszeniu strajku

O zawieszeniu strajku od soboty od godz. 6 zadecydowały władze ZNP i Wolnego Związku Zawodowego "Solidarność - Oświata". 

Nauczyciele zawiesili strajk, żeby umożliwić uczniom ukończenie nauki - poinformował przewodniczący ZNP Sławomir Broniarz. Zorganizowany przez Związek Nauczycielstwa Polskiego i Forum Związków Zawodowych strajk w szkołach trwał od 8 kwietnia. Przystąpiła do niego też część nauczycieli z oświatowej Solidarności.

Egzaminy maturalne powinny się rozpocząć 6 maja. Rok szkolny dla uczniów ostatnich klas szkół ponadgimnazjalnych kończy się 26 kwietnia. Tego dnia maturzyści powinni otrzymać świadectwa ukończenia szkoły, bo jest to warunkiem dopuszczenia do egzaminu maturalnego. Zakończenie roku szkolnego powinno zostać poprzedzone wystawieniem przez nauczycieli ocen i zatwierdzeniem ich przez rady pedagogiczne klasyfikacyjne.