Strefa Czystego Transportu w centrum Krakowa ma zacząć obowiązywać od 1 czerwca 2024 roku. Do ścisłego centrum miasta nie będą mogły wjechać pojazdy, które nie spełniają norm emisji spalin.

Władze miasta przedstawiły dziś wyniki konsultacji społecznych w tej sprawie i przedstawiły szczegóły rozwiązań, które zamierzają wprowadzić.

Podczas konsultacji mieszkańcy postulowali, że ograniczenia powinny być wprowadzane stopniowo a nie od razu.

Strefa Czystego Transportu w Krakowie ma więc zostać wprowadzana trzema etapami i na łagodniejszych zasadach niż pierwotnie proponowano, by dać mieszkańcom czas na dostosowanie się do regulacji.

W projekcie uchwały zaproponowaliśmy termin wejścia tych regulacji na 1 czerwca 2024 roku, a więc za około dwa lata od dzisiaj.  Wydaje nam się, że będzie to wystarczający czas, żeby osoby, które są w stanie to zrobić przygotowały się na zmianę pojazdu - mówił wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig.

Ograniczenia mają dotyczyć pojazdów zarejestrowanych po 1 stycznia 2023. Do strefy nie będzie można  wjechać samochodem, który nie spełnia norm emisji spalin Euro 4 w przypadku benzyny oraz Euro 6 w przypadku diesla.

Od 2026 roku zakaz będzie dotyczył już wszystkich pojazdów.

Zakaz nie obejmie m.in. osób niepełnosprawnych, starszych po 70. roku życia oraz pojazdów historycznych, kamperów, food trucków.

Strefa ma objąć obszar Śródmieścia wewnątrz drugiej obwodnicy, a po roku 2027 planowane jest wprowadzenie jej na obszarze całego miasta.

 Aby te regulacje weszły w życie, uchwałę w sprawie Strefy Czystego Transportu muszą podjąć radni.  

 

Opracowanie: