Dziesiątki milionów złotych kary grożą PKP Intercity - informuje nasz reporter Grzegorz Kwolek. Urząd Transportu Kolejowego bierze pod lupę awarię systemu informatycznego, przez którą tysiące pasażerów miały gigantyczne problemy z zakupem biletów w kasach i przez internet.

Urząd sprawdzi, czy awaria systemu biletowego nie naraziła pasażerów na niebezpieczeństwo i niewygodę - tłumaczy Filip Lewandowski z UTK.

Każdy przewoźnik jest zobowiązany do zapewnienia pasażerom odpowiednich warunków bezpieczeństwa i higieny oraz wygody i należytej obsługi. Przez należytą obsługę należy rozumieć również rozumieć prawidłowe działanie systemu sprzedaży biletów i rezerwacji miejsc - wyjaśnia.

To rozszerzenie kontroli, która zaczęła się w listopadzie 2014 roku. Wtedy też doszło do gigantycznej awarii systemu informatycznego. Prezes Urzędu Transportu Kolejowego postanowił włączyć do materiału dowodowego prowadzonego postępowania administracyjnego informacje dotyczące aktualnie występujących utrudnień oraz wezwał spółkę do przedstawienia szczegółowych wyjaśnień.

Ewentualna kara to nawet dwa procent przychodów. Dwa lata temu PKP InterCity chwaliło się sumą miliarda ośmiuset milionów złotych, w tym roku kwota przychodów ma być jeszcze wyższa.

Awaria systemu informatycznego została naprawiona; sprzedaż biletów przez internet odbywa się w normalnym trybie - poinformowała dziś rano w komunikacie spółka PKP Informatyka, która odpowiada za działania systemu sprzedaży online.

Przyczyną awarii były błędy jednego z modułów sprzedaży i rezerwacji biletów.

Reporter RMF FM Michał Dobrołowicz dowiedział się tymczasem, że powstanie nowy system internetowej rezerwacji biletów PKP Intercity. Zgodnie z zapowiedzią rady nadzorczej spółki, ma ruszyć w przyszłym roku.

(j.)