W nadchodzący czwartek - 20 maja - zacznie obowiązywać ustawa regulującą status prawny hulajnóg elektrycznych. Przepisy wprowadzają m.in. ograniczenia w poruszaniu się e-hulajnogą zależne od wieku.

Zgodnie ze znowelizowanym Prawem o ruchu drogowym, kierujący hulajnogą elektryczną może korzystać głównie z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów - z prędkością dopuszczalną 20 km/h.

W przypadku, gdy brakuje drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów, kierujący hulajnogą elektryczną będzie mógł korzystać z jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością nie większą niż 30 km/h, jednak i tam nie będzie mógł przekroczyć 20 km/h.

Hulajnogą elektryczną można będzie wyjątkowo poruszać się chodnikiem lub drogą dla pieszych, gdy chodnik jest usytuowany wzdłuż jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 30 km/h i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów.

Trzeba będzie jechać tam z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego, zachować szczególną ostrożność i ustępować pierwszeństwa pieszemu oraz nie utrudniać ruchu pieszemu.

Osoby, które nie ukończyły 18 lat, muszą mieć kartę rowerową lub prawo jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T. Dzieci w wieku do 10 lat mogą jeździć hulajnogą elektryczną jedynie w strefie zamieszkania, pod opieką osoby dorosłej.

Najwyższy mandat - w wysokości od 300 do 500 zł - będzie można dostać za kierowanie na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub w strefie ruchu pojazdem innym niż mechaniczny przez osobę znajdującą się w stanie po użyciu alkoholu lub podobnie działającego środka.

Eksperci z Instytutu Transportu Samochodowego (ITS) nazywają przepisy kompromisem. Mikołaj Krupiński, rzecznik prasowy ITS uznał, że o potencjalnych wadach regulacji będzie można mówić dopiero po okresie 6 a najlepiej 12 miesięcy od momentu wprowadzenia przepisów.

Zwrócił również uwagę, że "żadne przepisy nie gwarantują 100 proc. bezpieczeństwa. To uczestnicy ruchu, poprzez swoje zachowanie i postawę, decydują o nim - zaznaczył.