O 360 kilometrów powiększyła się dziś sieć dróg objętych systemem elektronicznego poboru opłat viaToll. System obowiązuje na wybranych odcinkach. Opłaty są obowiązkowe dla kierowców ciężarówek i autobusów. Nowe odcinki zlokalizowane są w sześciu województwach: lubelskim, lubuskim, łódzkim, mazowieckim, podlaskim i wielkopolskim. Wśród nich znalazły się fragmenty dróg ekspresowych S8 i S19 oraz dróg krajowych o numerach 24, 50 i 92. Wszystkie przychody wygenerowane przez viaTOLL trafiają na konto Krajowego Funduszu Drogowego (KFD) i przeznaczane są na dalsze inwestycje w rozbudowę oraz modernizację istniejącej infrastruktury drogowej w Polsce. Dotychczasowe wpływy do KFD z tytułu opłat w ramach systemu viaTOLL wyniosły blisko 8 miliardów złotych.

Odcinki, które od dziś są włączone do systemu:


Droga ekspresowa S8 - skrzyżowanie z drogą powiatową nr 2012B - węzeł Mężenin,

Droga ekspresowa S19 - węzeł Lublin Sławinek - Lublin Węglin,

Droga krajowa nr 24 - Pniewy (skrzyżowanie z DK 92) - węzeł Skwierzyna Południe

Droga krajowa nr 50 na odcinkach:

Kuznocin (skrzyżowanie z DK 92) - Guzów (skrzyżowanie z drogą powiatową nr 3835W),

Chudolipie (skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 876) - Dębówka (skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 683),

skrzyżowanie z drogą powiatową nr 2709W - skrzyżowanie z drogą powiatową nr 4201W,

skrzyżowanie z drogą powiatową nr 4202W - węzeł Brok,

Droga krajowa nr 92 na odcinkach:

Boczów (skrzyżowanie z drogą powiatową nr 1258F) - Poźrzadło (skrzyżowanie z drogą powiatową nr 1225F),

skrzyżowanie z drogą powiatową nr 1238F - Myszęcin (skrzyżowanie z drogą powiatową nr 1211F),

skrzyżowanie z drogą powiatową nr 1217F - skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 305,

Łowicz (skrzyżowanie z drogą krajową nr 14) - Kuznocin (skrzyżowanie z drogą krajową nr 50),

Sochaczew (skrzyżowanie z drogą krajową nr 50) - granica m. Warszawa


Elektroniczny system poboru opłat drogowych viaTOLL został uruchomiony 6 lat temu, w lipcu 2011 r. Obecnie obejmuje blisko 3 300 km dróg krajowych, ekspresowych i autostrad zarządzanych przez GDDKiA. Od początku funkcjonowania systemu do końca maja br. na konto Krajowego Funduszu Drogowego wpłynęło 7,92 mld zł. Tylko w ubiegłym roku przychody z systemu sięgnęły rekordowego poziomu 1,7 mld zł (wzrost o 9,5% w porównaniu do roku 2015), przy czym od stycznia do grudnia 2016 r. koszty operacyjne wyniosły łącznie ok. 255,5 mln zł (15% wpływów rocznych). Szacuje się, że po lipcowym rozszerzeniu roczne wpływy z systemu mogą wzrosnąć nawet o 150 mln zł, co oznacza, że osiągną nawet 1,85 mld

Najbardziej dochodowymi drogami w ramach systemu viaTOLL w dalszym ciągu pozostają: autostrada A4, droga ekspresowa S8 oraz autostrada A2. Tylko przez ostatnie pół roku te trzy trasy wygenerowały łącznie ponad 439,9 mln zł wpływów, przy czym zdecydowanie największa część tej kwoty, bo aż 221,16 mln  przypada na A4.

System viaTOLL jest obowiązkowy dla wszystkich pojazdów samochodowych oraz zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, a także dla autobusów niezależnie od ich DMC. Na koniec maja br. w systemie zarejestrowanych było ponad 1 mln 73 tys. pojazdów oraz 678 tys. użytkowników. Operator systemu rozdystrybuował ponad 75 tys. urządzeń viaAUTO, przeznaczonych dla samochodów osobowych, a dodatkowe 1,2 tys. przekazał w użytkowanie służbom ratowniczy.