Dwie trzecie piątoklasistów nie radzi sobie z zadaniami na rozumowanie i tworzenie strategii - pisze "Gazeta Wyborcza". "Trzeba więcej pracować z dziećmi nad plastycznością umysłu i wyrabianiem wyobraźni. To ważne w życiu" – mówi dziennikowi ekspert.

Dzieci łatwo wpadają w schematy, nieuważnie czytają i gubią część informacji, uczone są prostego wykorzystywania wzoru, a gdy trzeba go zmodyfikować, zaczynają się problemy - mówi dr Agnieszka Sułowska z Instytutu Badań Edukacyjnych. 

To, że i uczniowie, i nauczyciele łatwo wpadają w pułapki schematów, potwierdzają nie tylko kolejne badania krajowe i międzynarodowe, m.in. PISA, lecz także egzaminy końcowena wszystkich szczeblach edukacji - sprawdzian szóstoklasisty, egzamin gimnazjalny, matura - czytamy w gazecie.

"Wyborcza" pisze, że na ratunek szkołom IBE ma kolejny pomysł, jak pomóc nauczycielom i uczniom - zaczyna od gimnazjów. Instytut rozpoczął program "Narzędzia w działaniu" dla szkół z całej Polski. Do akcji może się włączyć ponad 800 placówek - pisze dziennik. Przez lata pracy w Instytucie udało nam się przygotować setki zadań, ćwiczeń, pomysłów na lekcje. To baza narzędzi dydaktycznych nastawionych na poprawę tych kompetencji, z którymi uczniowie radzą sobie słabo - mówi prof. Jolanta Choińska-Mika z IBE.

Więcej na ten temat w najnowszej "Gazecie Wyborczej". Tam także następujące artykuły:

- Sankcje tak, broń nie

- Rozłam w świecie dżihadu

(mal)