Od 1 stycznia 2015 roku nie będzie można składać wniosków o wydanie nowego dowodu osobistego w dowolnej gminie na terenie kraju. MSW poinformowało o przesunięciu o dwa miesiące tego terminu. To oznacza, że do tego czasu nie będą wydawane nowe wzory dowodów.

Jak poinformowała rzeczniczka MSW Małgorzata Woźniak, w związku z tym, że wyniki przeprowadzonych testów nie były dla ministerstwa w pełni satysfakcjonujące, podjęto decyzję o przesunięciu terminu wdrożenia nowego Systemu Rejestrów Państwowych.

Woźniak podkreśliła, że w MSW funkcjonuje specjalny zespół, który na bieżąco monitoruje stan przygotowania nowego systemu, a także nadzoruje proces techniczny jego testowania. Uwzględniając fakt, że jego wdrożenie obarczone jest dużym ryzykiem MSW przeprowadziło zgodnie z harmonogramem wieloetapowe testy. Miały one zweryfikować poprawność funkcjonowania nowych aplikacji. Ministerstwo chciało mieć pewność, że w ich działaniu nie pojawią się nieprawidłowości, które zakłóciłyby płynną obsługę mieszkańców - powiedziała Woźniak.

Poinformowała, że w resorcie trwają prace nad projektem nowelizacji ustawy o dowodach osobistych i ustawie o ewidencji ludności. Zmiany przewidziane w tych ustawach mają wejść w życie 1 marca 2015 r. Oznacza to, że do tego czasu nie będą wydawane nowe wzory dowodów osobistych.

Rzeczniczka podała, że MSW otrzymywało m.in. z urzędów stanu cywilnego liczne prośby i sugestie, aby przesunąć okres wejścia w życie nowych przepisów. Istotne jest także właściwe przygotowanie wszystkich, a zwłaszcza nowych władz samorządowych, do realizacji tego procesu - powiedziała Woźniak. Dodała, że w wybranych gminach zostanie przeprowadzony pilotaż tego systemu. Po 1 stycznia 2015 r. dotychczasowe dowody osobiste zachowają ważność - nie będzie więc konieczności wymiany dokumentów.

Elektroniczny rejestr dowodów

Zgodnie z przepisami, które miały wejść w życie od przyszłego roku, utworzony miał zostać elektroniczny rejestr dowodów osobistych. Dostęp do niego będą miały urzędy gmin. Dzięki temu wniosek o wydanie dowodu osobistego będzie można złożyć w dowolnej gminie na terenie całego kraju, niezależnie od miejsca zamieszkania. Będzie także możliwość elektronicznego przesłania wniosku o wydanie dowodu. Do wniosku o wydanie dowodu osobistego musimy dołączyć fotografię, która powinna być wykonana nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku. Dokument będzie mógł odebrać w gminie pełnomocnik.

Format i wymiary nowego dowodu osobistego pozostaną takie same jak dotychczas. Natomiast fotografia będzie taka sama jak ta, która obowiązuje w paszportach. Dowód osobisty będzie ważny przez 10 lat od daty wydania, z wyjątkiem dowodu osobistego wydawanego dzieciom poniżej 5. roku życia, który będzie ważny przez 5 lat.

W przypadku unieważnienia dowodu osobistego odpowiednia adnotacja zostanie wprowadzona do rejestru dowodów osobistych. Znajdą się w niej informacje o dacie i przyczynie unieważnienia. Unieważniony dowód osobisty, przedłożony w gminie, zostanie przecięty lub przedziurkowany w taki sposób, aby uszkodzeniu uległa fotografia wraz ze znakiem holograficznym.

Nowy wzór dokumentu tożsamości został określony w projekcie rozporządzenia do ustawy o dowodach osobistych, która wejdzie w życie 1 stycznia 2015 r. Nowy wzór dowodu osobistego nie będzie już zawierał informacji o adresie zameldowania, kolorze oczu i wzroście. Nie będzie też zeskanowanego podpisu posiadacza dowodu osobistego