W listopadzie tego roku sprzedano w Polsce 33 tys. 914 nowych samochodów osobowych. To o prawie 12 proc. więcej niż w poprzednim miesiącu i o blisko 26 proc. więcej niż rok wcześniej. Kierowcy prawdopodobnie przestraszyli się wzrostu cen.

Zdaniem szefa Samaru Wojciecha Drzewieckiego, ten wzrost sprzedaży to efekt m.in. zapowiedzi zmian w podatku VAT, dotyczących zarówno klientów instytucjonalnych, jak i osób fizycznych, kupujących auta do prywatnego użytku. Związane jest to także z wejściem w życie normy EURO V, która stawia wyższe wymagania w zakresie emisji szkodliwych substancji do atmosfery, co w efekcie może się wiązać z ewentualną podwyżką cen samochodów.

Tytuł lidera polskiego rynku niezmiennie zachowuje Skoda. Czeski producent sprzedał w tym roku w naszym kraju ponad 34,3 tys. aut. Na pozycji wicelidera utrzymał się Volkswagen, który sprzedał od początku roku ponad 24,4 tys. samochodów, na trzecie miejsce awansował natomiast Ford. Łączna sprzedaż tego producenta wyniosła ponad 23,7 tys. pojazdów.

Dalsze miejsca w kolejności zajmują: Fiat ze sprzedażą niespełna 23,6 tys. aut i Toyota - 22 tys. 162 sprzedane samochody.