Zabytkowy silnik lotniczy Rolls-Royce Eagle IX ze zbiorów Muzeum Lotnictwa w Krakowie posłuży do zbudowania jego replik, które zostaną zamontowane w kopii samolotu Dornier Do J Wal norweskiego polarnika Roalda Amundsena. Władze województwa małopolskiego zezwoliły krakowskiemu muzeum na wypożyczenie eksponatu.

Replika silnika zostanie wykonana w zakładach techniczno-konserwatorskich Międzynarodowej Fundacji Lotniczo-Historycznej w Hereg koło Budapesztu.

12-cylindrowy silnik Rolls-Royce Eagle IX o pojemności 20,3 litra i mocy 250 KM był pierwszym silnikiem lotniczym tej firmy produkowanym seryjnie. Jego produkcję rozpoczęto w 1915 roku. Używany był m.in. w niemieckich wodnosamolotach Dornier Do J Wal z początku lat dwudziestych. Dwóch takich maszyn użył norweski polarnik Roald Amundsen wraz z towarzyszami do próby przelotu nad biegunem północnym w 1925 roku. Maszyny nie dotarły do bieguna, ale miejsce ich lądowania było najdalej wysuniętym na północ punktem, osiągniętym w tym czasie przez samoloty.