Drgania wywoływane przez przejazdy Pendolino mogą mieć większy wpływ na budynki znajdujące się przy torach niż podczas kursów pociągów z mniejszymi prędkościami - wynika z badań naukowców z Politechniki Krakowskiej.

Z kolei poziom hałasu generowany przez Pendolino jeżdżące z prędkością 200 km/h jest mniejszy niż wytwarzany przez pociągi pasażerskie InterCity przy prędkości 160 km/h - twierdzą pracownicy krakowskiej uczelni. Naukowcy przeprowadzili badania podczas testów w listopadzie i grudniu 2013 roku. Pomiary były wykonywane przy Centralnej Magistrali Kolejowej, po której poruszały się składy testowe. Zdaniem pracowników Politechniki Krakowskiej, wyjazd włoskich pociągów na trasy, prawdopodobnie nie będzie oznaczał konieczności budowy nowych ekranów przeciwdźwiękowych.

Natomiast pomiary drgań gruntu pokazują, że zwiększają się one wraz ze wzrostem prędkości przejazdów pociągów. Według autorów badań, drgania budynku wywołane przejazdami pociągu Pendolino klasyfikowane są co prawda jako nieodczuwalne, ale ich wpływ na budynek był ok. trzykrotnie wyższy niż podczas przejazdu pociągów o konwencjonalnej prędkości.

"Wniosków tych nie można bezkrytycznie uogólniać, ponieważ dotyczą konkretnych warunków terenowych i gruntowo-wodnych w miejscu wykonania pomiarów. Wskazują one jednak, że wpływ na budynki, a co za tym idzie na ludzi w budynkach, drgań wywoływanych w przyszłości przejazdami pociągów Pendolino, może być znacząco wyższy niż to miało dotychczas miejsce podczas przejazdów kolei konwencjonalnej" - podsumowują autorzy prof. Krzysztof Stypuła i prof. Tadeusz Tatara. 

Szybki jak... Pendolino

W czwartek prezes Urzędu Transportu Kolejowego wydał zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji Pendolino. Oznacza to, że pociągi w grudniu zaczną wozić pasażerów. Pendolino uzyskało zezwolenie, zgodnie z wnioskiem i dokumentacją opracowaną m.in. przez producenta, na poruszanie się prędkością 250 km/h. Rzeczniczka PKP Zuzanna Szopowska powiedziała, że ze względu na opóźnienie w homologacji pociągu, PKP Intercity do grudniowej siatki połączeń włączy mniejszą liczbę składów Pendolino. Od 14 grudnia pasażerów będzie wozić 13 składów, a pięć będzie w rezerwie.

Od grudnia na trasie z Warszawy do Gdańska jeździć będzie 10 pociągów Pendolino i dwa ekspresy. Trasę z Warszawy do Wrocławia obsłużą dwa Pendolino i trzy ekspresy (pierwotnie na tej trasie miało jeździć 5 składów Pendolino), ze stolicy do Krakowa będzie jeździć 9 składów Pendolino i jeden ekspres (pierwotnie 11 i 2), a z Warszawy do Katowic 5 składów Pendolino i 5 pociągów typu ekspres. Czas przejazdu między stolicą a Gdańskiem ma wynosić 2 godziny 58 minut, Wrocławiem - 3 godz. 42 minut, Krakowem - 2 godz. 28 minut, a Katowicami - 2 godz. 34 minuty.

Koszt 20 pociągów Pendolino zakupionych przez PKP Intercity to ok. 400 mln euro. Kontrakt o wartości 665 mln euro obejmuje także budowę zaplecza technicznego w Warszawie oraz koszty utrzymania technicznego pociągów przez 17 lat.