Wzrost eksportu do krajów arabskich bije rekordy. Sprzedaż polskich towarów w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wzrosła w trzech pierwszych kwartałach 2013 roku aż o 76 procent, a w Arabii Saudyjskiej o 32 procent - pisze "Puls Biznesu".

Tak wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego. I nie jest to spowodowane niską bazą, bo już w 2012 roku eksport na Bliski Wschód był całkiem spory - wysłaliśmy do Zjednoczonych Emiratów Arabskich więcej niż do Grecji czy Portugalii - podkreśla gazeta.

Jak wskazuje główny ekonomista BGK Tomasz Kaczor, ostatni kryzys przekonał polskie firmy, że nie warto stawiać tylko na jednego konia: Unię Europejską, a warto szukać nowych, nieodkrytych dotąd rynków zbytu. Dla takich firm Bliski Wschód jest świetną propozycją: to bogate kraje, szybko się rozwijające i dość bliskie geograficznie.

Wszystko wskazuje, że znaczenie tych rynków dla polskiej gospodarki będzie dalej szybko rosło. Dziś to bowiem najpopularniejszy kierunek ekspansji dla polskiego biznesu - wynika z badania firmy Akcenta, zajmującej się obsługą transakcji walutowych przedsiębiorstw. Aż 37 procent przebadanych szefów firm wskazuje, że jeśli będzie szukać partnerów handlowych na nowych rynkach, będą to właśnie kraje arabskie.

(rs)