CBA prowadzi śledztwo w sprawie zmowy przy przetargu na Centralny System Informatyczny Zabezpieczenia Społecznego (CSIZS) dla resortu pracy - poinformował rzecznik Biura Jacek Dobrzyński. Centralne Biuro Antykorupcyjne powiadomiło o podejrzeniu popełnienia przestępstwa Prokuraturę Apelacyjną w Warszawie


Rzecznik resortu pracy Janusz Sejmej powiedział, że minister pracy Władysław Kosiniak-Kamysz zlecił biuru kontroli i biuru audytu wewnętrzną kontrolę przetargów związanych z projektem "Emp@tia". Było kilka przetargów dotyczących tego projektu. Minister zadeklarował pełną współpracę z prokuraturą i CBA dla wyjaśnienia wszelkich podejrzeń dotyczących tych przetargów - powiedział Sejmej.

Zawiadomienie szefa CBA Pawła Wojtunika dotyczyło możliwości popełnienia przestępstwa w związku z realizacją przez resort pracy jednego z przetargów w ramach projektu "Emp@tia". W zawiadomieniu chodziło o zmowę przetargową i przestępstwo urzędnicze podczas przetargu - skomentował Dobrczyński.

Zawiadomienie CBA z 27 kwietnia dotyczyło zmowy przetargowej - art. 305 par. 1 Kodeksu karnego i art. 231 - przestępstwa urzędniczego dotyczącego przetargu prowadzonego przez ministerstwo pracy. 8 maja prokurator podjął decyzję o wszczęciu śledztwa jedynie z art. 305 par. 1, które jest zagrożone kara do 3 lat pozbawienia wolności - powiedział rzecznik warszawskiej prokuratury apelacyjnej prok. Zbigniew Jaskólski

System ma pomagać osobom ubiegającym się o pomoc społeczną, świadczenia rodzinne czy świadczenia z funduszu alimentacyjnego. Nie trzeba zdobywać zaświadczeń z innych urzędów - np. urzędów pracy, oddziałów ZUS, izb skarbowych - wystarczy oświadczenie przekazane elektronicznie za pośrednictwem portalu "Emp@tia", które urzędnicy sami sprawdzają.

Obecnie udostępnione są elektroniczne wnioski o przyznanie pomocy społecznej, o wydanie zaświadczenia o udzielonej pomocy, zmianę decyzji lub postanowień oraz wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych. Rząd zapowiada zmiany w prawie, które rozszerzą możliwość korzystania z systemu o kolejne funkcje.

W lutym 2007 rząd przyjął projekt budowy systemu informatycznego wspierającego zabezpieczenie społeczne. Prace nad projektem rozpoczęto w 2009 roku, w lutym 2014 roku udostępniono pierwsze funkcje systemu. Projekt "Emp@tia" kosztował 45 mln zł (w latach 2009-13). 6,8 mln zł (15 proc.) pochodziło z budżetu państwa, pozostałe 38,2 mln zł (85 proc.) to środki europejskie. Resort pracy podawał, że inwestycja pozwoli zaoszczędzić 71,3 mln zł do końca 2016 r., m.in. na dotychczasowych kosztach obsługi wniosków.

Zastrzeżenia do projektu miało Prawo i Sprawiedliwości, które w marcu 2014 r. wnosiło, by projekt sprawdziła Najwyższa Izba Kontroli. W pierwotnej wersji systemu wnioski od osób potrzebujących pomocy społecznej, w tym bezdomnych, miały być przyjmowane tylko od internautów, którzy posiadają podpis elektroniczny lub zaufany profil na platformie ePUAP. Politycy przekonywali, że przez to nie będzie on dostępny dla beneficjentów, a pieniądze wyrzucono w błoto.

(es)