Kolejowy dworzec główny we Wrocławiu to jeden z najpiękniejszych tego typu obiektów w Polsce. Trudno go jednak uznać za zadbany i przyjazny podróżnym. To samo – niestety – można powiedzieć o większości polskich stacji kolejowych.

Jednym z głównych haseł wyborczych obecnego prezydenta Wrocławia było odnowienie dworca i uczynienie z niego wizytówki miasta. Od wyborów minął rok, ale podróżnych wysiadających na stacji Wrocław Główny nadal witają odrapane ściany i nieprzyjemne zapachy.

Jednak – jak przekonuje Marcin Garcar z wrocławskiego magistratu – prezydent ma dobre chęci, ale mało możliwości, dworcem zawiadują bowiem spółki kolejowe. Zdaniem władz Wrocławia najlepszym rozwiązaniem byłaby komunalizacja dworca, czyli przejęcie go przez miasto. Wówczas przywracanie blasku zaczęłoby się błyskawicznie.

Podobno niedawno inwestor się znalazł, ale zrezygnował – nie w smak mu były bezpośrednie negocjacje z kolejarzami. Miasto myśli więc o innym rozwiązaniu. Myślimy o tym, aby znaleźć inwestora i pomóc skojarzyć PKP z inwestorem. Będzie to niesamowicie trudne, ale spróbujemy, może się uda - wyjaśniaMarcin Garcar. Na taki pomysł kolejarze przystaną chętniej.

Ale co się stanie, gdy inwestor się nie znajdzie? Wrocław będzie musiał ustawić się w kolejce po pieniądze. Na fundusze na remont dworców czeka już Kraków i Katowice.

Na razie PKP zobowiązało się wybudować nowe, bezpłatne dworcowe toalety. Dodajmy, że sporą część pieniędzy przeznaczyło na to miasto.

Ale są też krzepiące przykłady. To czemu nie podołał Wrocław, dał radę Lublin. Tam biedna kolej wyremontowała dworzec, który w przeciwieństwie do wrocławskiego nie straszy ani podróżnych, ani miejscowych. Prace trwały długo, kosztowały 11 milionów złotych, ale jak mówią wszyscy, opłaciło się. I dziś budynek w stylu carsko-imperialnym z 1877 roku, jest wizytówką miasta z prawdziwego zdarzenia.

Remont częściowo przeszedł także dworzec w Bielsku-Białej. Kilka lat temu miasto wydało na renowację zabytkowej, historycznej stacji kolei warszawsko-wiedeńskiej ponad milion złotych. Teraz bielski dworzec dzierżawi prywatny inwestor. Plany kolejnej modernizacji są imponujące. O szczegółach posłuchaj w relacji reportera RMF Tomasza Maszczyka:

12:05