Bytomski sąd przychylił się do wniosku prokuratury o trzymiesięczny areszt dla czterech spośród ośmiu osób zatrzymanych w sprawie kradzieży z terenu budowy autostrady A1. Wcześniej usłyszeli oni zarzuty kradzieży mienia znacznej wartości. Grozi im do 10 lat więzienia.

Podczas akcji Centralnego Biura Śledczego zatrzymano właściciela spółki, będącej jednym z podwykonawców budowy, oraz siedmiu jego pracowników. Mężczyźni, którzy w ciągu dnia pracowali planowo przy budowie drogi, nocą i w wolne dni kradli duże ilości kruszywa. Prokuratorzy mają materiał potwierdzający kradzież dolomitu wartego około miliona złotych.

Wydobywane nocą surowiec najprawdopodobniej był wykorzystywany do budowy następnych kilometrów drogi. W dokumentacji wykazywano jednak, że zakup pochodzi z legalnego źródła. Z informacji policjantów wynika, że podobnych wykopów mogło być dużo więcej, a głębokość niektórych z nich mogła wynosić nawet 30 metrów.

Śledczy podejrzewają, że część wykopów, z których kradziono dolomit, mogło znajdować się pod jezdniami autostrady.

Budowa A1 nie została wstrzymana

Rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Marcin Hadaj poinformował, że prace na budowie A1 nie zostały wstrzymane. Dodał także, że według wstępnych informacji z oddziału w Katowicach i nadzoru budowlanego, autostrada A1 na odcinku Piekary Śląskie - Maciejów jest budowana zgodnie z zapisami projektu.

GDDKiA sprawdza w trybie pilnym czy nie doszło do kradzieży materiałów użytych do budowy poszczególnych warstw drogi. Wstępne informacje nie wskazują na to. Kradzione były kruszywa z okolic jezdni autostrady i leżącej niedaleko hałdy, a nie z samej drogi - napisał w oświadczeniu.

Jeszcze dzisiaj rozpoczną się specjalistyczne badania techniczne podbudowy autostrady A1 realizowane przez Laboratorium Drogowe oddziału GDDKiA w Kielcach. Prace zostały zlecone temu oddziałowi także po to, by w sposób niezależny sprawdzić, czy oddział GDDKiA w Katowicach odpowiedzialny za realizacje tej inwestycji dopełnił wszystkich obowiązków związanych z nadzorem nad kontraktem - poinformował rzecznik. Wyniki badań mają być znane w najbliższych dniach.

Wartość kontraktu na budowę odcinka Piekary Śl. - Maciejów to blisko 1,3 mld zł. Na długości 20 km powstanie 31 obiektów inżynierskich, w tym 7 wiaduktów drogowych, 19 wiaduktów autostradowych, jeden most, jedno przejście dla zwierząt i trzy wiadukty kolejowe. Głównym wykonawcą jest hiszpański koncern Dragados.