Planowana trasa S5 za pośrednictwem autostrady A1 połączy Trójmiasto z Poznaniem i Wrocławiem. Lokalnie będzie wschodnią obwodnicą stolicy Wielkopolski. I choć inwestycja jest wśród priorytetów przed Euro 2012, na trasie robotników brak. Trwa jedynie papierkowa robota.

Jeszcze w tym roku ma zostać wyłoniony wykonawca odcinka Bydgoszcz-Stryszek-Białe Błota; trwa procedura przetargowa. Dokumentację środowiskową drogowcy przygotowują natomiast dla odcinków Rawicz-Wrocław i Mielno-Gniezno. Pozostałe części drogi są na etapie starań o dokumentacją lokalizacyjną lub przygotowań projektu budowlanego.

Kierowcy mogą więc na razie korzystać z kilku odcinków: obwodnic Śmigla, Świecia i Szubina, a także fragmentu trasy wylotowej z Bydgoszczy na południe Polski. W sumie S5 ma mieć 400 kilometrów.