14 października oficjalnie oddano do użytku zmodernizowaną Bazę Oznakowania Nawigacyjnego Urzędu Morskiego w Szczecinie. Znalazły się w niej hale pław, trafostacje, budynki warsztatowe i biurowe. Remont bazy był częścią projektu pogłębiania toru wodnego Świnoujście-Szczecin do 12,5 m.

Na terenie Bazy Oznakowania Nawigacyjnego mają siedzibę służby, które dbają o bezpieczeństwo żeglugi, oznakowanie nawigacyjne i radionawigację na obszarach morskich.

Sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Marek Gróbarczyk powiedział podczas piątkowej uroczystości, że inwestycja polegająca na pogłębieniu toru wodnego jest dla Szczecina "kluczowa". Jak mówił, całkowicie będzie odmieniać możliwości przeładunkowe szczecińskiego portu. Dodał też, że modernizacja bazy, która zmieniła się "fantastycznie", kończy tę inwestycję.

Baza Oznakowania Nawigacyjnego Urzędu Morskiego w Szczecinie (UMS) zajmuje blisko 6,8 ha. Na jej terenie znajdują się m.in. hale pław, budynki magazynowe, trafostacje, budynki warsztatowe i biurowe. Oprócz służb związanych z oznakowaniem nawigacyjnym mamy tu również inne wydziały, które do tej pory były rozrzucone po całej bazie w różnych prowizorycznych budynkach - wymienił zastępca dyrektora UMS ds. oznakowania nawigacyjnego Zenon Kozłowski.

W wyremontowanych obiektach bazy przechowywane są elementy oznakowania nawigacyjnego, a także sprzęt, części zamienne i materiały potrzebne do utrzymania w gotowości jednostek pływających, jak również sieci i urządzeń elektroenergetycznych. W bazie prowadzone są też remonty i konserwacje urządzeń nawigacyjnych.

Wykonawcą modernizacji bazy była firma Calbud, remont kosztował ok. 54 mln zł. Cały projekt pogłębienia toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 m kosztował ponad 1,9 mld zł, z czego ponad 1,2 mld zł to dofinansowanie unijne.