Chcesz, żeby Twoje dziecko nie miało kłopotów z matematyką? Jak najczęściej rozmawiaj z nim o liczbach. I to już od najwcześniejszych miesięcy życia. Do takiego wniosku prowadzą wyniki badań naukowców z Uniwersytetu w Chicago, opisane na łamach czasopisma "Developmental Psychology".

Badania psychologów z Chicago pokazały, że częsta rozmowa o liczbach pomaga dzieciom zrozumieć ich znaczenie, pomaga ocenić, który zbiór przedmiotów jest większy, a który mniejszy. Związana z tym intuicja jest istotna już w chwili, gdy dziecko trafia do przedszkola. Już wtedy zauważa się duże różnice w tym, co określamy jako zdolności rachunkowe.

Badania polegały na pięciokrotnym zapisie wideo zabaw dzieci z rodzicami w 44 rodzinach. Każda sesja trwała 90 minut. Nagrywano je co cztery miesiące, kiedy dzieci były w wieku od 14 do 30 miesięcy.

Okazało się, że słowa związane z liczbami padały w tych okolicznościach od zaledwie 4 razy w jednych rodzinach do ponad 250 w innych. Dalsze badania pokazały, że dzieci, które słyszały je jak najczęściej i jak najwcześniej, wypadały znacznie lepiej w późniejszych testach i mogły potem liczyć na lepsze stopnie z rachunków.