Z bazy Bagram w Afganistanie do Poznania przyleci polski czołg z okresu międzywojennego, odnaleziony w Kabulu. Chodzi o renault F-17, który brał udział w wojnie polsko-sowieckiej 1920 roku. Po kilku miesiącach starań, afgańskie władze podarowały go Polsce.

Czołg jest w zadziwiająco dobrym stanie. Choć brakuje wielu części mechanicznych, jego skorupa zachowała się prawie w całości. Na trop renault wpadł afgański pracownik polskiej ambasady - mówił ambasador Piotr Łukasiewicz. Wypatrzył go na terenie afgańskiego ministerstwa obrony. Stał na uboczu w zamkniętej jednostce. Kosztowało nas to trochę zabiegów - dodał dyplomata.

W sprawę sprowadzenia cennego zabytku zaangażowało się wojsko i MSZ. Prezydent Bronisław Komorowski rozmawiał o tym w zeszłym miesiącu z prezydentem Hamidem Karzajem, gdy spotkali się w Stanach Zjednoczonych podczas Zgromadzenia Ogólnego ONZ. Szef MON Tomasz Siemoniak poinformował, że czołg trafi na razie na remont do Poznania. Potem stanie na honorowym miejscu Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie, jako jeden z chyba najcenniejszych eksponatów - mówił minister.

Rewolucyjna maszyna


Francuski lekki czołg wsparcia piechoty był najbardziej rewolucyjnym projektem czołgu w historii rozwoju tej broni. Był pierwszym czołgiem z uzbrojeniem umieszczonym na obrotowej wieży. Prototyp skonstruowano w 1917 roku - od tamtej pory wyprodukowano 3800 sztuk. FT-17 był szeroko używany w bitwach końca I Wojny Światowej.

W okresie marzec - maj 1919 roku w Armii Polskiej generała Hallera we Francji, utworzono 1 Pułk Czołgów. Jednostka była wyposażona w 120 najnowocześniejszych wówczas czołgów FT-17. W czerwcu 1919 roku Pułk wraz z armią wrócił do kraju. Dzięki temu Polska stała się czwartą co do wielkości potęga pancerną na świecie. Pułk stacjonował początkowo w Łodzi.

Od sierpnia 1919 polskie FT-17 były używane w wojnie polsko-radzieckiej. Walczyły w bitwie o Dyneburg 27-28 września 1919. W 1920 roku, czołgi używane były podczas walk odwrotowych w lipcu - w obronie Lidy, Grodna, Równego. Następnie, wzięły one udział na poszczególnych etapach bitwy warszawskiej w sierpniu 1920 - walki o Radzymin, atak grupy pancernej na Mińsk Mazowiecki i Mławę.

Dane techniczne


Silnik: gaźnikowy, 4-cylindrowy Renault 18 CV o mocy 35 KM przy 1500 obr./min

Pancerz: z walcowanych płyt pancernych, nitowany o grubości 6-22 mm

Długość: 5,00 m (z ogonem), 4,10 m (kadłub)

Szerokość: 1,74 m

Wysokość: 2,37 m

Masa: 6890 kg (z działkiem), 6500 kg (z karabinem maszynowym)

Osiągi

Prędkość: 7,7 km/h (po drodze), 6 km/h (w terenie)

Zasięg: 35 km

Pokonywanie:  brody 0,7 m głębokości, rowy 1,35 szerokości, ściany 0,6 m wysokości, kąt podjazdu 20 stopni