Pewność siebie w ocenie produktów czy usług wcale nie musi być najlepszym sposobem ich rekomendowania - twierdzą psycholodzy z Uniwersytetu Stanforda. Ich badania wskazują na to, że odrobina wahania może być bardziej przekonująca.

Badania, opisane na łamach czasopisma "Journal of Consumer Research" pokazały, że osoby uchodzące za ekspertów w jakiejś dziedzinie mogą zwiększyć swoją wiarygodność i co za tym idzie siłę swego oddziaływania, jeśli w swojej opinii pokażą odrobinę wahania. Jeśli zaś swoją opinię prezentuje tak zwany "przeciętny obywatel", "człowiek z ulicy", bardziej przekonują nas jego stanowcze sądy. Wniosek jest taki, że na nas, konsumentach większe wrażenie wywierają opinie, które nieco kłócą się ze statusem osoby, która je wygłasza. Nie po raz pierwszy okazuje się, że pewne zaskoczenie, zaciekawia nas, zaznacza się w naszej pamięci i - co za tym idzie - przekonuje.