Prawie sto kimon - tradycyjnych, klasycznych i nowoczesnych, inspirowanych modą Zachodu - będzie można oglądać na wystawie w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie. Ważna jest kolorystyka, hafty, symbole a nawet sposób zakładania tego stroju.

Otwarcie wystawy nastąpi w sobotę o g. 17.00.

Kimono jest powszechnie kojarzone z narodową kulturą Japonii. Ubiór ten jest kontynuacją tradycji, wyrazem tożsamości narodowej, a jednocześnie wyrobem rzemiosła artystycznego, a niejednokrotnie również dziełem sztuki.

Słowo kimono tłumaczymy jako "rzecz do noszenia+. To prosta forma ubioru w kształcie litery T, na którym może znajdować się wiele barwnych wzorów, często malowanych lub haftowanych ręcznie - mówiła reporterowi RMF24 Markowi Wiosło kurator wystawy Joanna Haba.

Kimona są przeznaczone i dla kobiet, i dla mężczyzn, i dla dzieci. Są ręcznie wykonywane z jedwabiu. Współcześnie robi je niewiele zakładów, ale Japończycy pieczołowicie je przechowują, czasem nawet przez kilkadziesiąt lat, przekazując z pokolenia na pokolenie.

Dekoracje kimon nawiązują do świata natury, zmieniających się pór roku i zwyczajów i mają wiele znaczeń np. żurawie symbolizują łączenia się w pary na całe życie, szczęścia i pomyślności, dlatego są umieszczane na kimonach ślubnych. Ważna jest także kolorystyka np. fiolet symbolizuje nieśmiertelną miłość, a czerwień młodzieńczy urok i powab, czarny jest przeznaczony dla mężatek.

Co ciekawe kimon nie zakłada się nigdy na gołe ciało, nie pierze się ich, ale wietrzy, a ewentualne zabrudzenia usuwa w specjalnych zakładach. Jest też zasada, że lewą ich połę zakłada się zawsze na prawą stronę. 

Najstarsze pokazywane na wystawie stroje pochodzą z początku XX wieku, najnowsze zostały uszyte przez współczesnych projektantów i są próbą nowej interpretacji tego stroju.  

Kimono jest noszone zarówno podczas oficjalnych, tradycyjnych ceremonii np. parzenia herbaty czy układania ikebany, ale też podczas ważnych okazji rodzinnych wydarzeń np. ślubu w rodzinie czy Dni Chłopca albo Dnia Dziewczynki. Wtedy Japończycy chętnie sięgają po tradycyjny strój, który jest przejawem ich tożsamości narodowej - tłumaczy Joanna Haba. Z codziennego użytku kimona wyszły po II wojnie światowej a Japończycy przejęli styl ubierania z Zachodu.     

W 2018 roku Muzeum Manggha otrzymało w darze zbiór ponad stu kimon od zafascynowanej kulturą polską Reiko Nagakury, a w 2021 roku, dzięki życzliwości Yasuko i Naohiro Kizu, zbiór ten powiększył się o kolejne dwieście obiektów: kimon, pasów obi i akcesoriów stanowiących rodową wyprawę ślubną z 1936 roku.

Obok strojów tradycyjnych zwiedzający zobaczą zainspirowane kimonem ubiory polskich projektantów: Joanny Hawrot, Antoniny Kondrat, Moniki Tatiany Idzikowskiej i Dominika Lisika.

Ci, którzy odwiedzą Muzeum Manggha będą mogli zobaczyć film, jak założyć kimono i je przymierzyć.   

Wystawa potrwa do 10 kwietnia 2023.

Opracowanie: