Złożone cząsteczki organiczne są we Wszechświecie znacznie bardziej powszechne, niż dotąd myśleliśmy - twierdzą naukowcy z Uniwersytetu w Hong Kongu. Wyniki ich badań, opublikowane w czasopiśmie "Nature" wskazują też, że tworzenie się takich cząsteczek nie musi się wiązać z istnieniem życia, mogą powstawać w gwiazdach.

Profesor Sun Kwok i doktor Yong Zhang twierdzą, że w przestrzeni kosmicznej można znaleźć skomplikowane związki organiczne, przypominające te obecne w węglu kopalnym, czy ropie naftowej. W ich skład wchodzą zarówno cząsteczki łańcuchowe, jak i pierścieniowe. Węgiel i ropa naftowa to pozostałości dawnego życia, dlatego do tej pory uważano, że tak skomplikowane związki bez życia nie mogą powstać. Wydaje się, że tę opinię trzeba zmienić.

Naukowcy z Hong Kongu badali widmo promieniowania podczerwonego, docierającego do nas od odległych gwiazd, galaktyk, a nawet przestrzeni międzygwiezdnej. Uważano dotąd, że pochodzi ono od prostych cząstek organicznych. Analiza pomiarów wykonanych przez Infrared Space Observatory i Spitzer Space Telescope pokazała, że ich struktura jest znacznie bardziej skomplikowana. Co więcej, powstają one bardzo szybko. Badania skutków wybuchu tak zwanych gwiazd nowych pokazują, że skomplikowane cząstki organiczne tworzą się w ciągu tygodni.

Obłoki organicznej materii w przestrzeni kosmicznej mają skład porównywalny z tym, który obserwuje się w niektórych meteorytach. To sugeruje, że substancje organiczne, które ewentualnie docierały na Ziemię w wyniku bombardowania przez komety i asteroidy mogły mieć właśnie takie, gwiezdne pochodzenie. Czy te substancje mogły w jakikolwiek sposób przyczynić się do powstania na Ziemi życia, nadal jednak nie wiemy.