Trzy miliony złotych dziennie zarabia system viaTOLL. Od początku istnienia, czyli od lipca 2011 roku, zarobił zaś już dla funduszu drogowego 2 miliardy 183 miliony złotych. Jeszcze w tym roku wpływy się zwiększą - system czeka bowiem największe rozszerzenie w jego historii.

Kierowcy ciężarówek będą musieli szczególnie uważać na Lubelszczyźnie i Podlasiu, bo drogi w tych województwach system obejmie po raz pierwszy. Płacić będą też musieli za przejazdy fragmentami autostrad A1, A2 i A4. W sumie sieć płatnych dróg rozrośnie się z niecałych 2200 do prawie 2650 kilometrów.

Dla przykładu, na Pomorzu do systemu włączona zostanie Południowa Obwodnica Gdańska. Mówimy tutaj o S7 od węzła Gdańsk Południe do węzła Żuławy. To jest 17 kilometrów. Czyli łącznie za przejazd całą obwodnicą Trójmiasta kierowcy ciężarówek zapłacą od 11 do 29 złotych w zależności od tego, jakim samochodem dysponuje kierowca - zapowiada Dorota Prochowicz, rzecznik systemu viaTOLL.

W skali kraju najbliższe rozszerzenie systemu będzie największym od jego uruchomienia. 31 października do viaTOLL-u włączonych ma zostać prawie 340 kilometrów dróg ekspresowych i autostrad, natomiast 1 grudnia kolejne 120 kilometrów. Docelowo do 2018 roku system ma objąć w sumie 7000 kilometrów dróg w całej Polsce.

Zobacz szczegółowy harmonogram rozszerzania systemu viaTOLL:

31 października:

A1 - Kowal - Kutno Wschód
A2 - Łódź Północ - Konotopa
A2 - obwodnica Mińska Mazowieckiego
A4 - Targowisko - Tarnów Północ
A4 - Rzeszów Północ - Rzeszów Wschód
S5 - Gniezno Południe - skrzyżowanie z drogą powiatową nr 2440P
S7 - Gdańsk Południe - Żuławy Zachód
S7 - Pasłęk Północ - Miłomłyn Południe
S7 - Olsztynek Zachód - Raczki
S8 - Obwodnica Zambrowa i Wiśniewa
S11 - Poznań Zachód - Poznań Tarnowo Podgórne

1 grudnia:

S2 - Konotopa - Puławska
S3 - Międzyrzecz Południe - Sulechów
S7 - Kielce Północ - Kielce Południe
S17 - Kurów Zachód - Jastków
S17 - Lublin Felin - Piaski Wschód
S79 - Warszawa Lotnisko - Marynarska