Jak zwiększyć bezpieczeństwo i usprawnić ruch ciężarówek na przejściu granicznym z Białorusią? Nad tym problemem będzie myśleć zespół powołany przez wojewodę lubelskiego. Mówi się m.in. o rozszerzeniu systemu e-TOOL, a także o ewidencjonowaniu tirów, dzięki czemu nie będzie można objeżdżać kolejki drogami lokalnymi.

W skład zespołu, o którym w środę przed przejściem granicznym z Białorusią w Koroszczynie mówił wicewojewoda lubelski Wojciech Wołoch, weszli m.in. przedstawiciele służb granicznych, inspekcji transportu drogowego, GDDKiA, służby wojewody oraz przedstawiciele przewoźników.

Obecne prace i spotkania są przede wszystkim nakierowane na wykorzystanie infrastruktury i istniejących systemów po to, żeby (...) usprawnić samą kolejkę i zapewnić bezpieczeństwo zarówno dla mieszkańców, jak i kierowców - podkreślił wicewojewoda.

Jak wyjaśnił, badana jest możliwość rozszerzenia systemu e-TOOL o dodatkową opcję w celu usprawnienia ruchu w kolejce i bezpieczeństwa kierowców oczekujących do granicy. Chodzi o to, żeby kierowca, który stanie na końcu, miał świadomość, że nikt go nie "objedzie" bocznymi czy leśnymi drogami i nie wjedzie w kolejkę kilometr przed przejściem - przekazał Wołoch. Zastrzegł jednak, że wprowadzenie tego rozwiązania nie wpłynie na skrócenie samej kolejki do odprawy.

Przejście graniczne Kukuryki - Kozłowicze z terminalem w Koroszczynie jest jedynym otwartym obecnie drogowym polsko-białoruskim przejściem towarowym. W środę w 17-godzinnej kolejce do odprawy w Koroszczynie oczekuje ok. 500 ciężarówek. Policja podała, że sznur pojazdów liczy ok. 15 km i sięga miejscowości Kolonia Horbów.

"W ciągu doby we wtorek odprawiono 237 ciężarówek na wjeździe do Polski oraz 484 pojazdów na wyjeździe na Białoruś" - przekazał rzecznik lubelskiej Izby Administracji Skarbowej Michał Deruś.

Dalsza część artykułu pod materiałem video:

Policjanci kontrolują lokalne drogi, którymi kierowcy tirów próbują omijać utworzoną kolejkę, nie stosując się do ograniczeń tonażowych oraz zakazu wjazdu dla samochodów ciężarowych czy zakazu zatrzymywania się.

Od 1 czerwca ub. r. ruch towarowy na granicy z Białorusią został zawieszony dla ciężarówek, ciągników samochodowych, przyczep, w tym naczep, oraz zespołów pojazdów zarejestrowanych na terytorium Białorusi i Rosji.