Grupa brytyjskich dzieci trafiła na łamy poważnego czasopisma naukowego. Co najciekawsze, trafiły tam nie jako obiekt badań naukowych, ale jako autorzy publikacji. W swoim najnowszym numerze czasopismo "Biology Letters" publikuje artykuł na temat sposobu, w jaki trzmiele wykorzystują wzrok do poszukiwania pokarmu. Jego autorzy mają w większości od 8 do 10 lat.

Artykuł ma aż 30 autorów, w przypadku 29-ciu z nich, jako miejsce pracy wpisano... szkołę podstawową w Blackawton w hrabstwie Devon. Większość z nich to dzieci w wieku od 8-miu do 10-ciu lat, które wraz ze swymi nauczycielami uczestniczyły w szkolnym projekcie naukowym.

Dzieci na tyle wnikliwie obserwowały zachowanie trzmieli, którym pokazywano rysunki w różnych kształtach i kolorach, że doszły do ciekawych wniosków na temat znaczenia, jakie w życiu tych owadów odgrywa zmysł wzroku. Okazało się, że to określona kombinacja koloru i kształtu sugeruje im, gdzie warto siadać, by się pożywić.

Obserwacje, których dokonano na przykościelnym cmentarzyku okazały się na tyle interesujące, że ich opis przyjęło do druku poważne czasopismo naukowe. A dzieciaki, oprócz tajników życia trzmieli poznały, że nauka może być naprawdę ciekawa...