76 procent maturzystów zdało próbną maturę z matematyki - ogłosiła Centralna Komisja Egzaminacyjna. Żeby zaliczyć egzamin, trzeba było dostać 30 procent punktów. Matematycy z Uniwersytetu Jagiellońskiego są załamani mierną wiedzą maturzystów. Ich zdaniem, umiejętność to nie tylko wina uczniów, ale przede wszystkim nauczycieli, którzy muszą chcieć nauczyć matematyki.

Reporter RMF FM Piotr Glinkowski rozmawiał o wynikach matur z mieszkańcami Katowic. Pytał ich, czy 30 procent to dużo, czy mało:

Matematycy z Uniwersytetu Jagiellońskiego są załamani mierną wiedzą maturzystów. Uważają, że szkolne programy zostały już okrojone do minimum. Twierdzą także, że brak umiejętność to nie tylko wina uczniów, ale przede wszystkim nauczycieli, którzy muszą chcieć nauczyć matematyki:

Jeden z profesorów UJ dodaje także, że wielu maturzystów bardzo szybko, bo już po pierwszym semestrze musi pożegnać się ze studiami właśnie z powodu niskich matematycznych umiejętności.

Na naukę matematyki trzeba mieć czas

Nauczyciele z liceum numer jeden z w Katowicach, z którymi rozmawiał nasz reporter cała winę za taką sytuację zrzucają na system. W podstawówce i gimnazjum uczniowie bardzo często zamiast uczyć się nowych rzeczy, powtarzają stare, przez co w liceum problemem staje się czas:

Zdaniem Katarzyny Kijak, matematyczki katowickiego Kopernika, z roku na rok powinno być lepiej. Sami uczniowie będą od pierwszej klasy podstawówki wiedzieć, że z matematyką nie ma żartów.

Z analiz Centralnej Komisji Egzaminacyjnej wynika, że lepiej z matematyką poradziły sobie dziewczęta niż chłopcy.

Przystępujący do egzaminu rozwiązywali test na poziomie podstawowym, jaki będzie obowiązkowy dla wszystkich wiosną przyszłego roku. Najlepiej z egzaminem próbnym poradzili sobie maturzyści z liceów ogólnokształcących; najsłabiej zaś maturzyści z techników uzupełniających. Jak wytłumaczyć tę różnicę? Z dyrektor Marzeną Modrzewską-Michalczyk, nauczycielką Elżbietą Pawłowską i maturzystami z zespołu szkół imienia Vetterów w Lublinie rozmawiał reporter RMF FM Krzysztof Kot:

Arkusz rozwiązywany przez maturzystów zawierał 34 zadania. 25 z nich to zadania zamknięte (trzeba wskazać poprawną z podanych odpowiedzi), a dziewięć - otwarte (uczeń sam musi udzielić odpowiedzi). Do pomocy maturzyści dostali też specjalnie przygotowane dla nich tablice matematyczne. Najsłabiej maturzyści poradzili sobie z zadaniami otwartymi.

Próbny egzamin maturalny z matematyki przeprowadzono po raz pierwszy po 25 latach na początku listopada. Przystąpiło do niego ponad 350 tys. tegorocznych maturzystów. Mogli do niego przystąpić uczniowie ze wszystkich szkół ponadgimnazjalnych, które do okręgowych komisji egzaminacyjnych zgłosiły chęć udziału w przedsięwzięciu.