W tym roku PKP PLK wydała na nowe tory o ponad 2 miliardy złotych mniej, niż zakładano. Spółka wykorzystała zaledwie 15 procent dostępnych unijnych dotacji - donosi "Rzeczpospolita".

Jeszcze w lutym władze PKP Polskich Linii Kolejowych zakładały, że na swoje inwestycje wydadzą ok. 7 mld złotych. Już wiadomo, że te założenia są nierealne. Wydatki sięgną, jak wynika z najnowszego Wieloletniego Programu Inwestycji Kolejowych do 2015, mniej więcej 4,8 mld złotych.

Kolejnym założeniem, którego nie udało się zrealizować, jest poziom wykorzystania dotacji unijnych. Na koniec tego roku miał on wzrosnąć do ok. 40 proc. przyznanych na lata 2007-2013 środków z programu Infrastruktura i Środowisko.

Obecnie do Brukseli zostały wysłane faktury na 15,02 proc. środków. Szacujemy, że do końca roku kwota ta wzrośnie do ok. 17 proc. - mówi Patrycja Wolińska-Bartkiewicz, wiceminister transportu odpowiedzialna za wykorzystanie unijnych dotacji.

W przyszłym roku PKP PLK mają wydać prawie 10 mld złotych. Nasze inwestycje są w różnej fazie realizacji. Dopiero w tym roku zakończyliśmy ogromną część projektów przygotowawczych, a realizacja największej części prac przypadnie na lata 2014 i 2015 - mówi Remigiusz Paszkiewicz, prezes PKP PLK.

(mal)