W ubiegłym roku Ukraińcy wydali prawie 30 mld hrywien (3,75 mld dol.) na wódkę, wypijając 1,1-1,2 mld półlitrowych butelek - podał ukraiński portal finansowy Maanimo. Wódka jest absolutnym liderem rynku mocnych alkoholi na Ukrainie.

Z setki zakupionych butelek 93 to wódka, 6 - brandy, reszta - to m.in. whisky, gin czy też rum. Ukraińcy w 2011 roku wypili 740 milionów półlitrowych butelek legalnej wódki (370 mln litrów), 12 proc. mniej niż w roku poprzednim.

Na początku 2011 roku średnia cena butelki wódki wynosiła 20-22 hrywny (2,5-2,75 dol.). Po wprowadzonych przez rząd zmianach, podskoczyła do 28-30 hrywien (3,5-3,75 dol.) za butelkę.

Niższa półka cenowa może stracić część swoich klientów. Jedni będą stawiać na image, kupując produkty ze średniej półki cenowej, inni zaczną kupować na czarnym rynku, jeszcze inni będą preferować koniak. Właśnie dzięki klientom dla których 7-8 hrywien (1 dol.) nie jest znaczącą różnicą, oraz uznają oni koniak za bardziej szlachetny napój, jego sprzedaż wzrasta - tłumaczy Dnitrij Ryżow, dyrektor marketingowy jednej z firm produkujących wysokoprocentowe napoje alkoholowe.

W 2011 roku spożycie koniaku na Ukrainie wzrosło o 5 proc. do 70 mln półlitrowych butelek. Na Ukrainie mieszka 45,5 mln osób.