O tym, co bardziej liczy się w nauce, wyobraźnia, wizjonerstwo i innowacyjność, a może raczej wiedza, staranność, pracowitość - Grzegorz Jasiński z RMF FM rozmawiał z Zofią Stasicką, jej córką Iwoną Wybrańską oraz wnuczką Katarzyną Wybrańską. Spotkanie odbyło się w ramach Copernicus Festival 2021. Impreza trwa do 23 maja.

Podczas Śniadania Mistrzów w RMF Classic Grzegorz Jasiński rozmawiał z trzema kobietami, które swoje życie zawodowe związały z nauką.

Prof. Zofia Stasicka to emerytowany profesor zwyczajny UJ. W latach 1981-1987 Dziekan Wydziału Chemii UJ. Wcześniej pro-Dziekan do spaw nauczania. Po skończeniu studiów na UJ pracowała w Katedrze Chemii Nieorganicznej kierując Zespołem Chemii Koordynacyjnej. W jej dorobku naukowym jest wiele publikacji naukowych i książek w dziedzinie chemii koordynacyjnej. Mimo przejścia na emeryturę jest nadal aktywna zawodowo, pisze książki oraz jest redaktorem i recenzentem czasopism naukowych.

Prof. Iwona Wybrańska - profesor dr hab. n. med., profesor UJ. Zajmuje się badaniami z dziedziny genetyki i nutrigenomiki. Jest jednym z twórców Małopolskiego Centrum Biotechnologii UJ. Utworzyła i kierowała również Zakładem Badań Genetycznych i Nutrigenomiki. Jest członkiem komisji Genetyki Człowieka PAN i ekspertem Ministerstwa Nauki w programie Joint Reseach Programming  Healthy food for healthy life.

Dr Katarzyna Wybrańska - doktor nauk chemicznych. Studiowała i zrobiła doktorat na UJ. W pracy zawodowej najbardziej interesuje ją aspekt praktyczny i zastosowanie jej odkryć naukowych. Jest autorem patentu dotyczącego właściwości i możliwości antybakteryjnych zastosowań nanocząsteczek złota. Łączy zainteresowania naukowe z rzeźbą i muzyką. Obecnie pracuje w Międzynarodowym Centrum Badań Oka.

Nasz dziennikarz zapytał więc swoich gości o tę niezwykłą sztafetę pokoleń w nauce. W jakim stopniu są to po prostu geny, w jakim wychowanie, wzrastanie w środowisku, które zachęca do stawiania sobie pytań i prób poszukiwania na nie odpowiedzi? Czy obraz mamy, babci naukowca był wzorem dla córki, wnuczki - przyszłej badaczki?

Chemia, biochemia, inżynieria materiałowa to dziedziny, które przynoszą ludzkości gigantyczne pożytki, ale przed którymi nie mniej istotne wyzwania, choćby w dziedzinie medycyny, czy ochrony środowiska. Czy doprowadzą do przełomu w leczeniu chorób, rozumieniu genomu? Czy pomogą uporać się z problemami, które - w pewnym sensie - same na nas "sprowadziły"? Choćby wszechobecnością plastiku?

Jak można sobie wyobrażać dalszy rozwój nauki w Polsce? Mamy coraz więcej nowej aparatury, laboratoria na światowym poziomie, system grantów, w jakim kierunku powinniśmy iść, na co postawić?

Zachęcamy do wysłuchania rozmowy Grzegorza Jasińskiego:

W meandry wyobraźni zagłębić możecie się i wy. Zapraszamy między 18 a 23 maja do kolejnej wirtualnej edycji Festiwalu, w której może wziąć udział każdy, wchodząc na youtube.com/CopernicusCenter albo facebook.com/CopernicusFestival