Czas to pieniądz - mawiał Benjamin Franklin. Ale najnowsze badania psychologów pokazują, że to nie zawsze prawda. Otóż – jak wskazują badania – inaczej podejmujemy decyzje o wydaniu na coś pieniędzy, a inaczej o zużyciu czasu.

Jeśli na przykład potrzebny jest nam drewniany stolik, możemy go albo kupić, albo zużyć trochę czasu i samemu go sobie zrobić. Jeśli kupujemy coś w Internecie, możemy zapłacić żądaną, wyższą sumę od razu albo poświęcić czas na szukanie lepszej okazji, a nawet uczestniczenie w aukcji.

Najnowsze badania pokazały, że jeśli musimy poświecić na coś czas, decyzję podejmujemy szybciej, opierając się na poprzednich doświadczeniach. Inaczej niż w przypadku pieniędzy wartość czasu zmienia się w zależności od sytuacji. Zrozumienie, jak to działa, może sprawić, że sprzedawcy nauczą się, jak przekonać klienta, że lepiej kupić coś u nich, niż tracić czas na zaglądanie do konkurencji.