Leczenie chorób mózgu może być łatwiejsze dzięki odkryciu naukowców z Uniwersytetu w Oksfordzie. Ich badania, opisane na łamach czasopisma "Nature Biotechnology", dają nadzieje między innymi na stworzenie skuteczniejszych metod terapii chorób Alzheimera i Parkinsona.

Chodzi o pokonanie tak zwanej bariery, krew mózg, która chroni układ nerwowy przed szkodliwymi czynnikami z zewnątrz, ale utrudnia też przy okazji dostarczanie do mózgu odpowiedniej dawki leków. Brytyjczycy spróbowali wykorzystać naturalne nośniki, wykorzystywane przez organizm do transportu substancji między komórkami. Chodzi o pęcherzyki lipidowe zwane egzosomami.

W badaniach na myszach naukowcy z Department of Physiology, Anatomy and Genetics, Uniwersytetu w Oksfordzie potwierdzili, że za pośrednictwem egzosomów można dostarczać do mózgu na przykład fragmenty kwasu RNA, które pozwalają zatrzymać ekspresję niektórych genów. W eksperymencie potwierdzono na przykład, że w wyniku takiej terapii aż o 60 procent spadła u gryzoni aktywność genu BACE1, istotnego w rozwoju choroby Alzheimera.

Brytyjczycy mają nadzieję, że będą w stanie rozpocząć testy kliniczne w ciągu kilku lat. Zapowiadają też, że metoda może się przydać nie tylko w przypadku mózgu, z jej pomocą można leczyć dowolne tkanki. Są nadzieje, że okaże się skuteczna także w przypadku chorób nowotworowych.