Wiceminister gospodarki poinformował, że przedstawiciele Daewoo Motor Polska i Volkswagen Commercial Vehicles podpisali 26 stycznia w Warszawie porozumienie o wykupie przez VW od DMP praw do produkcji samochodu LD-100.

"Sprawa ta wymaga jeszcze m.in. zgody zarządów firm. Elementy tego porozumienia powinny być doprecyzowane mniej więcej do końca lutego może początku marca" - powiedział wczoraj późnym wieczorem wiceminister gospodarki Edward Nowak. Projekt uruchomienia w DMP produkcji nowego samochodu dostawczego LD-100 jest zrealizowany w 90 proc. Na jego dokończenie potrzeba jeszcze 50 mln USD. Informacje, że Volkswagen (VW) jest zainteresowany odkupieniem projektu LD-100 i udziałów DMP w brytyjskiej firmie LDV, która ma brać udział w produkcji samochodu pojawiły się już w zeszłym roku. Volkswagen do tej pory ich nie potwierdził. Wiadomo jednak, że nie jest zainteresowany całą fabryką. DMP, która zajmuje się produkcją m.in samochodów dostawczych, ma 50 proc. udziałów w zakładach LDV. Nowak dodał, że porozumienie zakłada również wykupienie przez VW tych udziałów od DMP. Dodał, że koreański prezes Daewoo Motor Polska w Lublinie (DMP) Young Kab Cho zapewnił go, iż zamiarem obu stron jest kontynuowanie produkcji LD-100 zarówno w Polsce jak i w Anglii. "Jest wstępna umowa, że VW kupi prawa do produkcji LD-100, ale umowa ma być skonstruowana w taki sposób, aby samochód był produkowany w Lublinie" - powiedział Nowak.

A jeszcze polski inwestor

Wiceminister poinformował też, że inwestowaniem w DMP zainteresowana jest również firma Pol-Mot Holding SA. "Są prowadzone także rozmowy z polskim inwestorem, a konkretnie z firmą Pol-Mot, na temat zaangażowania firmy w DMP" - powiedział Nowak. "Pol-Mot, z tego co wiem, jest zainteresowany wejściem kapitałowym w DMP, zarówno w tę część, która byłaby producentem tego samochodu LD-100, jak i w pozostałą część" - powiedział Nowak. Dodał, że interesy oby firm, VW i Pol-Motu, w takiej sytuacji nakładają się na siebie, ale firmy prawdopodobnie kontaktują się w tej sprawie. Pol-Mot Holdin SA zajmuje się m.in. sprzedażą samochodów, maszyn rolniczych, przyczep i naczep.

A jednak przerwa w produkcji

W połowie stycznia przedstawiciele DMP twierdzili, że spadek produkcji w lubelskim Daewoo odwrócić może jedynie uruchomienie produkcji nowego samochodu dostawczego LD-100. Nowak poinformował też, że rząd nie dysponuje w DMP tzw. złotą akcją. Jej posiadacz ma prawo do współdecydowania przy podejmowaniu strategicznych dla firmy decyzji. Lubelskie Daewoo Motor Polska jest spółką z o.o., w której ponad 90 proc. udziałów ma Daewoo Motor w Korei, a ok. 2 proc. Skarb Państwa. Tymczasem rzeczniczka prasowa DMP Beata Stopyra poinformowała, że od najbliższego poniedziałku - prawdopodobnie na cały miesiąc - w lubelskiej fabryce zostaje wstrzymany montaż samochodów dostawczych Lublin. Zdecydowano tak z powodu zmniejszonego zapotrzebowania na samochody. W tej chwili DMP na swoim placu i u dealerów ma ponad 1.000 samochodów do sprzedania. W czasie przerwy 800 osób pracujących na wydziale pozostanie do dyspozycji fabryki bez obowiązku świadczenia pracy. W 2001 roku Daewoo Motor Polska planuje sprzedać na rynku krajowym 7,5 tys. samochodów dostawczych lublin, czyli o tysiąc mniej niż w 2000 roku. Jednocześnie w DMP rozpoczęły się, zapowiadane wcześniej, grupowe zwolnienia. Ze spółki, zatrudniającej prawie 4 tys. osób, w pierwszym okresie odejdzie ok. 900. Do końca roku zatrudnienie w fabryce może zmniejszyć się łącznie do 2 tys. 700 osób.

02:15