W listopadzie wyraźnie bardziej optymistycznie oceniamy swoją sytuację ekonomiczną. Główny Urząd Statystyczny podał dane zarówno dla obecnych, jak i przyszłych nastrojów konsumenckich. Symboliczne przełamanie kryzysu widać też w rosnącej sprzedaży detalicznej.

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, wyniósł - 15,1 i był o 2,8 pkt. proc. wyższy w stosunku do poprzedniego miesiąca.

Wszystkie składowe wskaźnika uzyskały wartości wyższe niż przed miesiącem.

Największe wzrosty odnotowano dla ocen obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów oraz obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrosty odpowiednio o 7,0 pkt. proc. i 4,2 pkt. proc.) - napisano w komentarzu do badania.

W odniesieniu do listopada 2022 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 28,9 pkt. proc.

Bardziej optymistycznie myślimy o przyszłości

Z kolei wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, wzrósł o 0,7 pkt. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -7,4.

Na wzrost wartości wskaźnika w największym stopniu wpłynęły oceny możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy oraz przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrosty odpowiednio o 4,6 pkt. proc. i 1,7 pkt. proc.) - napisano.

W listopadzie br. WWUK osiągnął wartość o 26,4 pkt. proc. wyższą niż w analogicznym miesiącu 2022 r.

Sprzedaż detaliczna: Pierwszy w tym roku wynik na plusie

Symboliczne przełamanie kryzysu widać też w sprzedaży detalicznej. Sprzedaż detaliczna rok do roku wzrosła o niemal 5 proc.

W październiku 2023 roku największy wzrost sprzedaży detalicznej odnotowały podmioty sprzedające paliwa stałe, ciekłe i gazowe. Wzrost sprzedaży zaobserwowano również w przedsiębiorstwach handlujących pojazdami samochodowymi, motocyklami, częściami (o 12,3 proc.) oraz farmaceutykami, kosmetykami, sprzętem ortopedycznym (o 2,3 proc.).

Znacznie spadła natomiast sprzedaż prasy, książek, mebli oraz sprzętu RTV i AGD.

Ekonomiści Banku Pekao tłumaczą, że pierwszy w tym roku wzrost realnej sprzedaży detalicznej to zasługa "spóźnionego wejścia (droższych) kolekcji jesienno-zimowych do sklepów (po ciepłym wrześniu) oraz zwiększonej sprzedaży paliw (zasługa niskich jeszcze cen)".

Spodziewamy się wzrostu inflacji

Najnowsze, listopadowe badania Głównego Urzędu Statystycznego wskazują na przesunięcie oczekiwań inflacyjnych w kierunku wyższej inflacji w Polsce względem poprzedniego miesiąca - wynika z danych GUS.

Ocena zmian cen konsumpcyjnych w ciągu najbliższych 12 miesięcy przedstawia odczucia konsumentów w zakresie przewidywanego tempa zmian cen towarów i usług konsumpcyjnych w okresie najbliższych miesięcy. Wskaźnik ten przyjmuje wartości od -100 do +100.

Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów przewidujących wzrost cen konsumenckich (towarów i usług konsumpcyjnych) nad konsumentami przewidującymi ich spadek, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów przewidujących spadek cen konsumpcyjnych nad konsumentami przewidującymi ich wzrost.