Mają prawie 300 metrów długości, a ich zbiorniki około 174 tysięcy metrów sześciennych pojemności. Dwa gigantyczne gazowce, wybudowane na potrzeby naszego kraju, zostały ochrzczone w koreańskiej stoczni Ulsan nad morzem Wschodnim. Wyczarterowanym przez PGNiG metanowcom nadano imiona "Lech Kaczyński" oraz "Grażyna Gęsicka".

Imiona "Lech Kaczyński" oraz "Grażyna Gęsicka" uroczyście nadano dwóm wyczarterowanym przez PGNiG metanowcom - statkom do transportu skroplonego gazu ziemnego, budowanym w stoczni Hyundai Heavy Industries w Ulsan w Korei Południowej.

Statki zostały ochrzczone zgodnie z ceremoniałem morskim. Uroczystość zwieńczyło tradycyjne rozbicie butelki szampana na burcie.

Pierwszy ze statków jest już po testach morskich i za niespełna trzy miesiące wyruszy w swój dziewiczy rejs.

Drugi ze statków czekają jeszcze prace wykończeniowe. 

Tego typu gazowce nie należą do często budowanych i wodowanych jednostek. Na świecie jest ich zaledwie kilkaset.

Jednostki mają prawie 300 metrów długości i 50 szerokości, ich zbiorniki mają pojemność około 174 tysięcy metrów sześciennych.

To pierwsze z łącznie ośmiu jednostek, które PGNIG zamówiło w koreańskiej stoczni. Ich armatorem będzie norweska firma Knusten Shipping, która na zlecenie polskiego dostawcy będzie transportować niebieskie paliwo. Firma ta podpisała kontrakt na 10 lat z polskim PGNiG.

Statki będą pływały pod francuską banderą i będą transportować gaz z USA do terminala LNG w Świnoujściu.

Wejdą do służby w 2023 roku. Dwa kolejne gazowce zostaną dostarczone w 2024 r., a w 2025 r. - następne cztery.

Jak podkreśla Orlen, rozwój własnej floty metanowców ma związek z planami budowy pozycji koncernu na światowym rynku LNG. Grupa ma podpisane umowy na odbiór amerykańskiego gazu skroplonego w formule free-on-board (FOB), co oznacza, że za odbiór ładunku z terminalu skraplającego odpowiada kupujący, który musi zapewnić też własny transport gazu. Jednocześnie to kupujący decyduje, dokąd skierować ładunki. Formuła FOB daje elastyczność wyboru między dostawami do Polski lub do innych państw - zaznaczyła Grupa Orlen.

Stocznia HHI w Ulsan to jeden z największych tego typu obiektów na świecie. Od uruchomienia pierwszej produkcji na początku lat 70. do dziś powstało tam ponad 2,3 tys. statków. Dwa pierwsze metanowce dla Orlenu to 3243 i 3244 zbudowane w Ulsan statki.

Opracowanie: