Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta przed Czarnym Piątkiem przypomina prawa, jakie mają klienci robiący zakupy w sieci. Amerykański Black Friday jest obchodzony następnego dnia po Święcie Dziękczynienia i od niego rozpoczyna się sezon świątecznych zakupów. Tego dnia sklepy zachęcają obniżkami cen. Również w Polsce wiele znanych marek przygotowuje w tym czasie specjalne oferty.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta przed Czarnym Piątkiem przypomina prawa, jakie mają klienci robiący zakupy w sieci. Amerykański Black Friday jest obchodzony następnego dnia po Święcie Dziękczynienia i od niego rozpoczyna się sezon świątecznych zakupów. Tego dnia sklepy zachęcają obniżkami cen. Również w Polsce wiele znanych marek przygotowuje w tym czasie specjalne oferty.
Black Friday to amerykańska tradycja - w ostatnich latach przywędrowała do Polski /ERIK S. LESSER /PAP/EPA

UOKiK przypomina, że kupując podczas wyprzedaży i promocji, klient ma takie same prawa, jak zwykle. Przepisy te obowiązują na terenie całej Unii Europejskiej.

Kupujący ma prawo do:

- prawdziwej informacji o wysokości obniżki. Organizowanie promocji przez sztuczne podwyższanie ceny wyjściowej i następnie jej obniżanie do poziomu zbliżonego do regularnej to niezgodna z prawem nieuczciwa praktyka rynkowa.

- zakupu towaru w korzystniejszej cenie. Wyższa należność przy kasie niż na metce czy na półce? Możesz kupić produkt w niższej cenie.

- zwrotu zakupów internetowych bez podania przyczyny w ciągu 14 dni. Wystarczy, że przekazane zostanie sprzedawcy wypełnione oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Powinien on oddać cenę towaru i koszty przesyłki. Pamiętaj: jeżeli kupowałeś w sklepie stacjonarnym, możliwość zwrotu pełnowartościowego towaru zależy od dobrej woli sprzedawcy - to on ustala zasady.

- reklamacji wadliwego towaru - także pochodzącego z promocji. Jeżeli towar ma wadę, należy złożyć reklamację u sprzedawcy. Można to zrobić w ciągu 2 lat. Zażądaj naprawy lub wymiany towaru, obniżenia ceny lub - jeśli wada jest istotna - masz prawo odstąpić od umowy. Skorzystaj z formularzy dostępnych na stronie UOKiK.

- szukasz ofert za granicą? Sprawdź, czy sklep wysyła towar do twojego kraju i jakie są koszty związane z jego dostarczeniem. Przedsiębiorca może odmówić ci wysyłki tylko w uzasadnionych wypadkach.

- korzystaj z bezpłatnej pomocy dla konsumentów: zadzwoń lub napisz: infolinia 801 440 220, adres porady@dlakonsumentow.pl. Wsparcia udzielają też Rzecznicy Konsumentów i Inspekcja Handlowa. W przypadku zakupów od przedsiębiorcy z innego kraju UE pomocy szukaj w Europejskim Centrum Konsumenckim należącym do ECC-Net.

(abs)