Kobiety wciąż są zawstydzane i poniżane z powodu swojego wyglądu, osiągnięć, wieku czy życiowych wyborów. Społeczeństwo ma wobec nich wysokie oczekiwania, ale powszechne jest niedocenianie ich, uciszanie i osłabianie wiary we własne możliwości. Pora położyć temu kres – Answear.LAB inicjuje otwartą koalicję przeciwko zawstydzaniu kobiet. Do akcji #NoShameCoalition dołączyły czołowe polskie media oraz znane Polki. Jeśli potępiasz zjawisko women shamingu, również możesz stać się sojusznikiem akcji!

NoShameCoalition, czyli STOP zawstydzaniu kobiet

Popularne polskie media zachęcone przez markę Answear.LAB ogłaszają deklarację, w której sprzeciwiają się zawstydzaniu i ośmieszaniu kobiet. Chcą pisać o kobietach tak, by dążenie do równości płci przestało być utopią. Czas skończyć z obraźliwymi komentarzami i seksizmem. Do #NoShameCoalition już dołączyły już: Kobieta Gazeta.pl, naTemat, Onet Lifestyle, Wysokie Obcasy, Plotek Noizz.pl, Ofeminin.pl, Zwierciadło, AszDziennik, MamaDu.pl, So Magazyn (WP), Plejada.pl. We wzajemnej deklaracji padły ważne słowa: 

Wzywamy do działań na rzecz zaprzestania zawstydzania kobiet. Rozpowszechnianie wiadomości poniżających kobiety prowadzi do ich uprzedmiotowienia, uciszania, niedoceniania ich umiejętności i opinii, niszczenia ich reputacji, zmusza do dostosowywania się. W końcu sprawia, że czują się bezbronne i wycofują się z życia społecznego.

Media, które podpisały się pod tą deklaracją, jednogłośnie przyznają, że niedopuszczalne jest wyrażanie pogardy wobec kobiet, redukowanie ich podmiotowości do seksualności i uznawanie za gorsze od mężczyzn. Sprzeciwiają się tolerowaniu obraźliwych komentarzy, fałszywych komplementów i rzekomych żartów, które są wykorzystywane do poniżenia i ośmieszenia celu. Do akcji zainicjowanej przez Answear.LAB dołączyły też znane Polki, m.in. Lidia Popiel i Ewa Gawryluk. W swoich social mediach przeczytają one zawstydzające nagłówki i komentarze, jakie znalazły na swój temat w mediach i social mediach. #NoShameCoalition otrzymała także wsparcie feministycznej rysowniczki, Lainey Molnar, której rysunki przełamują stereotypy dotyczące roli kobiety w społeczeństwie. 

Krytyka, która nie przynosi niczego dobrego

Czy możliwe jest, aby ocenianie i żartowanie na temat wagi, wieku, zmarszczek czy ubioru kobiet nie było powszechną praktyką, którą szerzą między innymi media? W artykułach lifestylowych wciąż promuje się nierealistyczne wzorce urody, mniej lub bardziej wyraźnie sugerując, że jednym z obowiązków kobiety jest nieustanne dążenie do ideału. Aktorki, piosenkarki, celebrytki i inne znane kobiety są krytykowane i ośmieszane z powodu wyglądu. Media często wykorzystują cytaty z hejterskich komentarzy internautów, zadają czytelnikom pytania retoryczne. I to jest właśnie ten zapalnik, który rozpala wszechobecną w sieci obraźliwą, nierzadko wulgarną wobec kobiet narrację - mówi Aleksandra Kurowska z Clue PR. Media dołączające do akcji zainicjowanej przez Answear.LAB to wzór do naśladowania dla tych, którzy wciąż dają przyzwolenie na publiczne pogardliwe komentarze na temat znanych artystek i gwiazd show-biznesu.

Women shaming bardzo często dotyczy także "zwykłych" kobiet, które w pracy i poza nią są nieustannie oceniane. Ocenie poddawany jest głównie wygląd zewnętrzny, ale nie tylko. Życiowe wybory, styl bycia, sposób wychowania dzieci, przekonania, osiągnięcia to wszystko również jest komentowane i to często w taki sposób, że kobieta czuje się ośmieszona, upokorzona i przestaje wierzyć w swoje możliwości. Ci, którzy oceniają, zarzekają się, że nie mają złych intencji, bo przecież chcieli pomóc, zmotywować do zmiany na lepsze lub po prostu ich celem był niewinny żart.

Zawstydzanie kobiet, obraźliwe komentarze, podważanie życiowych wyborów czy osiągnięć prowadzi do uciszania, niedoceniania ich umiejętności w wielu obszarach życia społecznego. Marnujemy w ten sposób ważny społecznie potencjał kobiet.(...) Obarcza się kobiety odpowiedzialnością, ale jednocześnie podcina skrzydła i sprawia, że się wycofują. Dlatego właśnie women shaming zasługuje naszym zdaniem na największą krytykę.

- podkreśla Agnieszka Pruchnik, brand dyrektorka Answear.LAB.

Answear.LAB nie ustaje w walce o równe prawa kobiet i mężczyzn

Warto wiedzieć, że autorska marka własna answear.com została stworzona przez kobiety dla kobiet. Cykliczne, tematyczne kapsułowe kolekcje odzieży Answear.LAB to nie tylko oryginalne, efektowne projekty stworzone wraz z niezależnymi projektantami - to także okazja do nawiązania dialogu na temat sytuacji kobiet we współczesnym świecie. Skutkiem działań Answear.LAB jest również realna poprawa warunków życia kobiet - i to nie tylko w Polsce.#NoShameCoalition jest kolejną już akcją marki, której celem ma być zwrócenie uwagi na nierówność płci. Chcesz dołączyć do akcji #NoShameCoalition i wesprzeć głos kobiet? Wejdź na stronę https://noshame.answear.com/! W tym miejscu znajdziesz także więcej informacji na temat inicjatywy.