Od 10 stycznia zmianie ulegają stawki opłat za przejazd płatnymi odcinkami autostrady A2 na trasie Nowy Tomyśl – Konin - podała spółka Autostrada Wielkopolska (AWSA). Opłata za przejazd autem osobowym każdym z trzech płatnych odcinków wzrośnie z 23 do 25 zł.

AWSA podała, że zmiana podyktowana jest rosnącymi kosztami utrzymania autostrady oraz wzrostem inflacji. Koszt przejazdu odcinkiem autostrady A2 Świecko - Nowy Tomyśl pozostanie bez zmian.

Poprzednia zmiana cen za przejazd 150-km odcinkiem autostrady A2 pomiędzy Koninem a Nowym Tomyślem miała miejsce w połowie lutego 2021 roku.

Zmiana stawek opłat za przejazd odcinkiem A2 zostanie wprowadzona 10 stycznia o godz. 6:00 rano.

Nowe stawki

Opłata za przejazd każdym z trzech 50-kilometrowych odcinków autostrady pomiędzy Nowym Tomyślem a Koninem dla kierujących motocyklami i autami osobowymi będzie wynosić 25 zł, obecnie przejazd kosztuje 23 zł.

Z obecnych 34 zł do 37 zł wzrośnie cena za przejazd dla kierujących pojazdami z przyczepami oraz pojazdami o dwóch osiach, z których co najmniej jedna wyposażona jest w koła bliźniacze.

Do 57 zł wzrośnie opłata dla kierowców pojazdów trzeciej kategorii: pojazdy samochodowe o trzech osiach oraz pojazdy samochodowe o dwóch osiach, z których co najmniej jedna wyposażona jest w koła bliźniacze z przyczepami. Dotąd przejazd kosztował 52 zł.

Od następnego tygodnia 87 zł, siedem złotych więcej niż dotąd, kosztować będzie przejazd każdym z płatnych odcinków A2 pojazdem o więcej niż̇ trzech osiach lub pojazdem o trzech osiach z przyczepą.

Koszt przejazdu pojazdów ponadnormatywnych wzrośnie z obecnych 230 zł do 250 zł. Wszystkie stawki zawierają podatek VAT.

"Najmocniej eksploatowana autostrada w kraju"

Rzeczniczka AWSA Anna Ciamciak poinformowała, że zmiana cen podyktowana jest wzrostem kosztów utrzymania, obsługi kredytów oraz realizacją wieloletniego planu inwestycyjnego.

Rosnąca w szybkim tempie i utrzymująca się na najwyższym poziomie od 20 lat inflacja, wzrost cen w sektorze budowlanym oraz cen producenckich przekładają się na wzrost kosztów zarówno utrzymania jak i aktualnie realizowanych i planowanych inwestycji. Autostrada Wielkopolska jest najdłuższym i obecnie najstarszym odcinkiem A2. Jest także najmocniej eksploatowaną autostradą w kraju, z dużym udziałem pojazdów ciężkich. Średni dobowy ruch pojazdów na odcinku Nowy Tomyśl - Konin wynosi około 30 tys. - podała.

Rzeczniczka spółki przypomniała, że w 2021 roku przeprowadzona została modernizacja nawierzchni na węźle autostradowym Września, wymieniono kolumny alarmowe SOS, modernizowano budynki toalet na MOP oraz PPO.

Planowany jest remont nawierzchni na odcinku Nowy Tomyśl - Poznań Zachód, remont mostów i wiaduktów oraz budowa nowej bazy utrzymania we Wrześni. Rozpoczęły się prace planistyczne nad dalszą rozbudową obwodnicy Poznania o trzeci pas ruchu na odcinku Poznań Krzesiny - Poznań Wschód. Rozbudowywana jest sieć stacji ładowania pojazdów elektrycznych oraz przygotowywane są rozwiązania sprzyjające ochronie środowiska i zwiększające bezpieczeństwa kierowców.

Większe wpływy z tytułu zmian stawek opłat w ostatnich latach przeznaczone zostały m.in. na rozbudowę obwodnicy Poznania o trzeci pas. Inwestycja ta kosztowała ponad 200 mln zł i została sfinansowana ze środków własnych koncesjonariusza. Aktualnie natężenie ruchu w tym miejscu sięga 90 tys. pojazdów na dobę. Zaledwie co czwarty korzystający z autostradowej obwodnicy stolicy Wielkopolski płaci za przejazd - podała Ciamciak.

Rzeczniczka poinformowała też, że AWSA pracuje nad wdrożeniem udogodnień dla kierowców podróżujących koncesyjnym odcinkiem A2 w zakresie elektronicznego poboru opłat, przy zastosowaniu odczytu tablic rejestracyjnych, tzw. videotollingu.