Drogowa Trasa Średnicowa i wyprowadzenie tranzytu poza obszar miasta - to najważniejsze plany związane z budową dróg na Śląsku przed Euro 2012.

Atutem regionu ma być autostrada A1, której budowa na odcinku od Sośnicy do granicy z Czechami już się rozpoczęła. W 2010 roku ma się zakończyć budowa Drogowej Trasy Średnicowej. Tylko w tym roku na budowę śląskich dróg rząd zamierza przeznaczyć 648 mln zł. Sporą część tych pieniędzy pochłonie właśnie budowa średnicówki. W dofinansowaniu inwestycji, która ma pochłonąć 1,4 mld zł, pomoże Europejski Bank Inwestycyjny.

Samorząd podpisał umowę z Biurem Projektowym Mosty Katowice na opracowanie dokumentacji projektowej dla budowy nowego przebiegu przecinającej miasto drogi krajowej nr 79, największej inwestycji drogowej w Chorzowie. Opracowanie dokumentacji potrwa rok i będzie kosztować ponad 9 mln zł. Zakończy się przedstawieniem wstępnego projektu budowlanego, który trafi do wojewody z wnioskiem o ustalenie lokalizacji dla trasy. Potem trzeba będzie wykonać precyzyjny projekt budowlany i wykonawczy. Te procedury mają potrwać do 2011 r.

Główne założenie projektu to wyprowadzenie tranzytu poza obszar miasta. Obecnie droga krajowa numer 79 biegnie bowiem przez ścisłe centrum Chorzowa; jej estakada przechodzi nad samym rynkiem. Nowa trasy wyprowadzi tranzyt poza śródmieście. Ma być dwujezdniowa w każdym kierunku, a w okolicach Stadionu Śląskiego – nawet trzyjezdniowa. Rozpoczynać będzie się w Katowicach od węzła z ulicą Chorzowską, przejdzie estakadą przy Stadionie Śląskim i pobiegnie przez tereny po byłej kopalni „Polska Rejon Prezydent” i nieistniejącej Huty Kościuszko. Skończy się w Bytomiu włączeniem do obwodnicy tego miasta.