Ruszyła budowa obwodnicy Zabierzowa. Pierwsze prace to rozpoznanie saperskie, rozbiórka budynków i przygotowanie dróg technologicznych. Obwodnica będzie miała długość 10,3 km i zostanie poprowadzona po północnej stronie miejscowości.

To jedna z najbardziej wyczekiwanych inwestycji. Obwodnica przejmie ruch tranzytowy i ma poprawić płynność ruchu lokalnego.

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk przypomniał, że przebiegająca przez centrum Zabierzowa DK79 tzw. bytomka, która łączy Małopolskę ze Śląskiem i stanowi alternatywę dla płatnej autostrady A4, jest wyjątkowo mocno obciążona ruchem samochodowym. Przez Zabierzów dziennie przejeżdża ponad 20 tys. pojazdów, z czego 2,5 tys. to ciężarówki.

To droga, która zawsze budzi niepokój, ale przede wszystkim nie daje gwarancji płynnego poruszania się. To droga, która często m.in. w Zabierzowie blokuje całkowicie możliwości przewozowe, to wreszcie droga, która jest praktycznie co roku oprotestowywana przez mieszkańców - wskazał szef resortu infrastruktury.

Jak oceniła wójt Zabierzowa Elżbieta Burtan, rozpoczęcie budowy długo wyczekiwanej trasy to historyczny moment w dziejach tej gminy. Przypomniała, że obwodnica już 2007 r. po raz pierwszy została wpisana w rządowy program, ale przez kolejne lata nie mogła powstać ze względu na m.in. wysokie koszty przedsięwzięcia. My już się nie możemy doczekać, kiedy za cztery lata pojedziemy nowo wybudowaną drogą - mówiła wójt.

Nowa trasa rozpocznie się przy węźle Modlniczka na S52. Przez pierwsze 3,5 km będzie to trasa dwujezdniowa, o dwóch pasach ruchu w każdym kierunku.

W okolicy ul. Kasztanowej znajdować się będzie wjazd do 300-metrowego tunelu pod ul. Krakowską. Nad nim powstanie m.in. rondo i nowy układ dróg lokalnych.

Wychodząc z tunelu obwodnica odbije na północ od dzisiejszej DK79. Na trasie powstaną ronda: w okolicy ul. Szlacheckiej i ul. Łąkowej w Bolechowicach. Od tego miejsca droga będzie miała po jednym pasie ruchu w każdym kierunku. 

Trasa będzie przebiegała wiaduktem nad linią kolejową łączącą Kraków i Katowice. Pod nim drogowcy zostawią rezerwę na dwa dodatkowe tory, które mają w przyszłości połączyć obie aglomeracje. Obwodnica będzie kończyć się rondem w Rudawie, obok którego powstanie stanowisko do kontroli i ważenia pojazdów. 

W ramach tej inwestycji powstaną: tunel, cztery mosty, siedem wiaduktów i kładka dla pieszych przy ul. Kasztanowej. Przebudowane zostaną sieci energetyczna, telekomunikacyjna, wodno-kanalizacyjna i gazowa. Powstaną zbiorniki retencyjne, przejścia dla zwierząt, ekrany akustyczne i oświetlenie.     

Obwodnica ma być gotowa w sierpniu 2027 roku. Zbuduje ją Budimex, a wartość kontraktu to prawie 676 mln zł. Jest ona finansowana z Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych.