Długie, nerwowe oczekiwanie na wyniki biopsji może przejść do historii. Naukowcy z Uniwersytetu Illinois opracowali metodę diagnostyczną, która pozwala sprawdzić, czy tkanka ma charakter nowotworowy, już w ciągu kilku minut. Opisuje ją w najnowszym numerze czasopismo "Cancer Research".

Badania prowadzone nowa metodą nie koncentrują się, jak do tej pory, na strukturze tkanek, ale na ich budowie cząsteczkowej. Onkolodzy wiedzą, że komórki rakowe zawierają znacznie więcej białek, niż zdrowe, u których dominują lipidy. Obserwując komórki o podejrzanie wysokiej zawartości białek można bardzo dokładnie określić granice między tkanką zdrową i chorą.

Wykorzystuje się do tego metodę interferometryczną NIVI (nonlinear interferometric vibrational imaging). Próbka naświetlania jest dwoma strumieniami światła laserowego, które wzbudzają drgania wiązań cząsteczkowych. Obserwacja czestotliwości tych drgań i pojawiających się rezonansów pozwala ustalić rodzaj i stężenie cząsteczek, które w danym miejscu próbki występują.

Jak twierdzą naukowcy z Beckman Institute for Advanced Science and Technology Uniwersytetu Illinois, metodę sprawdzono już w przypadku komórek i tkanek nowotworowych szczurów. Jak przekonują wyniki badań, pozwala ona ocenić zakres zmian nowotworowych z 99-procentową dokładnością...