NASA opublikowała zdjęcia planetoidy 2004 BL86, która przelatywała wczoraj w pobliżu Ziemi. Obrazy wykonane z pomocą 70-metrowego radioteleskopu systemu Deep Space Network w Goldstone w Kalifornii pokazują, że wokół kosmicznej skały o promieniu około 325 metrów krąży osobisty "księżyc" o promieniu 70 metrów. Zdaniem astronomów, około 16 procent wszystkich planetoid o rozmiarach ponad 200 metrów tworzy takie podwójne, a nawet potrójne układy.

20 pojedynczych obrazów radarowych wykonano wczoraj, gdy planetoida 2004 BL86 o 17:19 czasu polskiego znalazła się w najmniejszej odległości - około 1,2 miliona kilometrów - od Ziemi. Rozdzielczość obrazu wynosi około 4 metrów.

Planetoidę 2004 BL86 odkryto 11 lat temu, 30 stycznia 2004 roku, z pomocą systemu Lincoln Near-Earth Asteroid Research (LINEAR) w White Sands w Nowym Meksyku. Jej trajektoria jest dobrze znana, tak blisko Ziemi jak wczoraj planetoida nie znajdzie się przez co najmniej dwa następne stulecia. Według naszej obecnej wiedzy, kosmiczny obiekt o porównywalnych rozmiarach - planetoida 1999 AN10 - pojawi się w bliskim sąsiedztwie naszej planety dopiero w 2027 roku.

Wykorzystanie badań radarowych pozwala na względnie dokładne określenie rozmiarów i kształtu takich planetoid, na obrazie widać też z grubsza ukształtowanie powierzchni kosmicznej skały. Te obserwacje pozwalają też bardziej precyzyjnie określić parametry ruchu planetoidy, co sprawi, że obliczenia jej trajektorii będą znacznie dokładniejsze.