Naukowcy z Uniwersytetu Kalifornii w San Francisco odkryli substancję chemiczną, która może poprawiać myszom pamięć i zdolności poznawcze. W artykule opublikowanym w internetowym czasopiśmie naukowym "eLife" piszą, że cząsteczka ISRIB może być punktem wyjścia do badań leków, które pomogłyby zwalczać skutki starzenia się i chorób neurodegeneracyjnych u człowieka.

Kalifornijczycy badali procesy odpowiedzi komórek na różnego rodzaju biologiczny stres i zauważyli mechanizm, który pod wpływem niekorzystnych warunków zewnętrznych może utrudniać konsolidację pamięci.

U różnych organizmów, od drożdży po człowieka, w warunkach stresu komórkowego wywołanego na przykład promieniowaniem UV, infekcją wirusową, czy niedoborem żelaza dochodzi do zablokowania aktywności białka eIF2 alfa, istotnego dla inicjacji procesów syntezy białek. Jednym ze skutków takiej blokady są właśnie kłopoty z zapamiętywaniem.

Prowadzone w Small Molecule Discovery Center UCSF badania około 100 tysięcy substancji pozwoliły znaleźć cząsteczkę ISRIB (integrated stress response inhibitor), która ten niekorzystny mechanizm blokuje. Pod jej wpływem mysz nawet trzykrotnie szybciej znajdywała ukrytą pod wodą platformę i znacznie lepiej zapamiętywała nieprzyjemne bodźce, co zwiększało jej szanse na przetrwanie. Na razie badania pokazały, że substancja ta nie jest toksyczna, dobrze się wchłania i pokonuje barierę krew-mózg. Są szanse, że na jej bazie powstaną kiedyś leki, które pomogą wspierać pamięć także u człowieka.

Badacze z UCSF podkreślają, że blokada eIF2 alfa uniemożliwia tworzenie niektórych białek potrzebnych do zapamiętywania, rónocześnie jednak przyspiesza tworzenie nielicznych białek, które pomagają komórce w "radzeniu sobie" ze stresem. Zdaniem szefa zespołu, profesora Petera Waltera, to sugeruje, że natura z jakichś względów nie wyposażyła nas w mechanizmy maksymalnie wzmacniające pamięć. Lepsze zabezpieczenie komórek przed niekorzystnym wpływem środowiska musiało nam się bardziej opłacać. Badania nad ISRIB powinny pomóc w wyjaśnieniu, dlaczego tak jest.