Chcesz rzucić palenie? Badanie mózgu pomoże przewidzieć, czy ci się to uda. O najnowszym odkryciu naukowców z Uniwersytetu Michigan, którego znaczenie może znacznie wykraczać poza walkę z paleniem pisze w najnowszym numerze czasopismo " Health Psychology".

Neurolodzy z Michigan korzystali z aparatury Magnetycznego Rezonansu Jądrowego. Badali aktywność mózgu 28 palących ochotników, którzy deklarowali chęć rozstania się z nałogiem. W trakcie eksperymentu pokazywano im szereg antynikotynowych reklam telewizyjnych, a po jego zakończeniu pytano o to, jak odebrali ich przekaz, na ile wzmocniły one ich wolę rzucenia palenia i jak oceniają szanse, że im sie to uda.

Dalsze badania tej grupy pokazały, że to obraz aktywności mózgu pozwalał znacznie lepiej przewidzieć skuteczność rzucania palenia, niż własne przykonanie uczestników. Szczególnie istotna była obserwacja aktywności rejonu odpowiedzialnego za zmianę zachowania w obszarze przyśrodkowej kory przedczołowej mózgu.

Odkrycie to może mieć znaczenie nie tylko dla badań dotyczących rzucania palenia. Być może analiza aktywności mózgu pozwoli przewidywać także inne nasze reakcje. Można się spodziewać, że wkrótce takie eksperymenty zostaną wykorzystane do analizy skuteczności innych form promocji zachowań. Jeszcze chwila, a reklamy mogą stać się jeszcze bardziej przekonujące...