Właściciele samochodów marki Tesla złożyli pozew zbiorowy przeciwko producentowi pojazdów. Nie wiedzieli, że po zalecanej aktualizacji oprogramowania spadnie prędkość ładowania ich aut. Norweski Sąd Najwyższy przyznał im rację i orzekł odszkodowania dla użytkowników.

Właściciele modelu S w 2019 roku otrzymali zalecenie od producenta aut, zainstalowania nowej wersji oprogramowania. Jak się okazało, w wyniku aktualizacji spadła prędkość ładowania baterii samochodowej o 30 proc., o czym nie zostali poinformowani.

118 użytkowników zażądało więc przywrócenia pierwotnych parametrów w samochodach lub wymiany akumulatorów na takie, które będą mogły być ładowane z poprzednią szybkością. Przedstawiciele producenta samochodów uznali jednak, że to niemożliwe.

W związku z tym, klienci zażądali do 50 tys. koron odszkodowania (około 18 tys. zł). Po nieudanych mediacjach, złożyli ostatecznie pozew zbiorowy.

Wyrok

Właściciele modelu S przegrali sprawę w sądzie pierwszej instancji, a Tesla zażądała pokrycia kosztów procesowych w wysokości kilku milionów koron. W konsekwencji, kilku skarżących wycofało swoje pozwy, reszta jednak złożyła apelację.

Sąd odwoławczy przyznał jednak, że obniżenie parametrów baterii bez informowania o tym konsumentów, stanowiło naruszenie ich praw. Tesla złożyła więc skargę kasacyjną.

Teraz Sąd Najwyższy w Norwegii odrzucił kasację i podtrzymał wcześniejsze orzeczenie - utrzymał wysokość wnioskowanego odszkodowania, a także dopuścił zastosowanie wyroku w innych ujętych pozwem zbiorowym przypadkach.

Moi klienci są bardzo zadowoleni z uzyskanego ostatecznie rozstrzygnięcia. Mieli wyraźne wrażenie, że strategia Tesli polegała na opóźnianiu i zawyżaniu kosztów procesu, by zniechęcić ich do dochodzenia swoich uzasadnionych roszczeń. W przypadku wielu z nich właśnie ta postawa Tesli spowodowała, że sprawa stała się kwestią zasad. Szczęśliwie prawomocnie ustalono, że Tesla naruszyła prawa swoich klientów, działała w złej wierze, a użytkownikom jej aut należy się odszkodowanie — powiedział w rozmowie z PAP mec. Christian Hagen Toensberg, reprezentujący skarżących.

Auta produkowane przez Teslę były najlepiej sprzedającymi się samochodami w Norwegii w 2024 roku. Według najnowszych danych prezentowanych przez Stowarzyszenie Europejskich Producentów Motoryzacyjnych ACEA, w styczniu 2025 marka zaliczyła 38-procentowy spadek sprzedaży w porównaniu z tym samym miesiącem sprzed roku.