Szukasz pracy jako zawodowy kierowca? Mamy dobre informacje. Firmy transportowe będą szukać pracowników! W Polsce brakuje około 100 tysięcy zawodowych kierowców samochodów ciężarowych - wynika z raportu Związku Pracodawców "Transport i Logistyka Polska" i PwC. Dotyczy to przede wszystkim na Dolnego Śląska, Śląska, w Małopolski, Mazowsza i Wielkopolski.

Szukasz pracy jako zawodowy kierowca? Mamy dobre informacje. Firmy transportowe będą szukać pracowników! W Polsce brakuje około 100 tysięcy zawodowych kierowców samochodów ciężarowych - wynika z raportu Związku Pracodawców "Transport i Logistyka Polska" i PwC. Dotyczy to przede wszystkim na Dolnego Śląska, Śląska, w Małopolski, Mazowsza i Wielkopolski.
Zdj. ilustracyjne /PAP/Michał Walczak /PAP

Wyniki badań wskazują, że liczba kierowców planujących w najbliższym czasie zmienić zawód lub pracodawcę jest duża (ok. 20%). Powód to poczucie, że poziom wynagrodzenia nie rekompensuje w pełni niedogodności pracy kierowcy. Inna przyczyna to wysokie ceny obowiązkowych kursów i egzaminów. Koszt uzyskania uprawnień kierowcy to od 9 do nawet 12 tysięcy złotych. To dwu- lub nawet trzykrotność wysokości średniego wynagrodzenia miesięcznego. Być może problem tkwi w oddaleniu kierowcy od domu, braku możliwości zajmowania się rodziną - mówi Maciej Wroński, prezes Związku "Transport i Logistyka Polska".

W Polsce pracuje około 600-650 tysięcy zawodowych kierowców samochodów ciężarowych. Rocznie z zawodu odchodzi około 25 tysięcy osób, a liczba uzyskujących tzw. kwalifikację wstępną w tym samym okresie to 35 tysięcy. 

W Polsce na 200 kierowców zawodowych przypada tylko jedna kobieta. To jest niewykorzystany potencjał. Wbrew pozorom dla kobiet to nie jest zawód niebezpieczny. Może zachęcanie kobiet do wykonywania pracy lokalnie, na niewielkich odcinkach, z powrotem do domu każdego dnia byłoby dobrym rozwiązaniem? Znam firmy, w których pracują, jako kierowcy samochodów ciężarowych, małżeństwa - dodaje Maciej Wroński. 

Eksperci PwC zwracają uwagę, że niedobór kierowców zawodowych nie jest tylko problemem Polski, ale występuje na rynkach pozostałych państw Unii Europejskiej, a także w Stanach Zjednoczonych. W ostatnich latach wzrosła liczba obcokrajowców pracujących dla polskich firm transportowych. Tylko w 2016 roku podwoiła się liczba ukraińskich i białoruskich kierowców jeżdżących po polskich drogach Eksperci zwracają uwagę, że w perspektywie długoterminowej kierowcy zagraniczni nie rozwiążą problemu niedoboru na polskim rynku. 

(mn)