W związku z budową Trasy Łagiewnickiej w Krakowie, konieczne jest wykopanie nowego koryta rzeki Wilgi. Budowa tej trasy to największa miejska inwestycja w Polsce, warta ponad miliard złotych. Połączy ona południowe dzielnice miasta. Będzie mieć po trzy pasy ruchu.

Linia tramwajowa i część drogi będzie poprowadzona pod ziemią. Już teraz prace są na zaawansowanym etapie, gotowe są pierwsze półkilometrowe tunele w rejonie krakowskich Łagiewnik.  Nieopodal ulicy Zakopiańskiej rozpoczęto także wykopywanie nowego koryta rzeki, Wilgi. To dlatego, że w jednym miejscu mają przechodzić linia tramwajowa, kolejowa i trzypasmowa droga. Mimo że część drogi przechodzić będzie w tunelu, w tym najwęższym miejscu rzeki trzeba przesunąć koryto na odcinku około 580 metrów.

Pod koniec października pojedziemy już nową jezdnią ulicy Zakopiańskiej, będzie przełożony ruch na drugą nitkę, po stronie starej jezdni wykonywane będą prace związane z budową tunelu i kolejnym etapem przenoszenia koryta rzeki - mówi Krzysztof Migdał ze Spółki Trasa łagiewnicka.

Ciężki sprzęt zaczął już kopać nowe koryto rzeki.

Nowe koryto rzeki oraz obiekty inżynieryjne zostały przewidziane na wodę o większym zakresie przepływu, niż obecne koryto. W przypadku powodzi, nowo projektowane koryto będzie bezpieczniejsze - wyjaśnia Krzysztof Migdał.

Nowe koryto Wilgi powstanie z materiałów naturalnych - umocnienie skarp oraz dna zostanie wykonane z kamienia.

W celu zminimalizowania strat środowiskowych rzeki Wilgi, budowa nowego koryta będzie prowadzona "na sucho". Do czasu zakończenia prac rzeka będzie płynąć w dotychczasowym korycie. Inwestycja powinna się zakończyć za dwa lata.

Opracowanie: