Łódzki oddział NFZ skontroluje kilkanaście przychodni spośród 61 placówek, które nie podpisały umów. W deklaracjach urzędników, to działanie w obronie pacjentów, ale wygląda na zastraszanie właścicieli przychodni.

 Zamknięte gabinety, pacjenci się skarżą. "Ta sytuacja zagraża zdrowiu i życiu"

Do Rzecznika Praw Pacjenta trafiło już 180 sygnałów związanych z utrudnionym dostępem do podstawowej opieki zdrowotnej. "Ta sytuacja zagraża zdrowiu i życiu pacjentów" - mówi RPP, Krystyna Kozłowska. Zapowiada też, że będzie wszczynać postępowania wobec lekarzy, którzy nie przestrzegają... czytaj więcej

Urzędnicy próbują wywierać presję na lekarzach grożąc wypowiedzeniem umów najmu lub dzierżawy przychodniom, które zajmują pomieszczenia w budynkach, należących do samorządów. Dyrektor łódzkiego NFZ Jolanta Kręcka przyznaje, że tak było w przypadku dużej przychodni z Łęczycy.

Umowa była tak skonstruowana, że to jest budynek dzierżawiony tylko na działalność leczniczą, i tylko wtedy, gdy jest umowa z NFZ. Gdyby wygasła umowa z nami na 2 stycznia, powiat mógłby wypowiedzieć umowę dzierżawy - podkreśla.

Po takich "negocjacjach" przychodnia podpisała umowę z Funduszem. Dziś nieco ponad 280 tys. pacjentów w Łódzkiem nie ma opieki lekarza rodzinnego w swojej starej przychodni.

Uruchomiono specjalną infolinię

Informacje o czynnych i zamkniętych gabinetach oraz miejscach, w których można skorzystać z pomocy lekarskiej mieszkańcy regionu mogą znaleźć na aktualizowanej na bieżąco liście zamieszczonej na stronie www.nfz-lodz.pl.

Dla pacjentów z Łódzkiego pod numerem 42 275 40 30 NFZ uruchomił całodobową infolinię; pracownicy Funduszu informują o czynnych gabinetach POZ, izbach przyjęć, oddziałach ratunkowych i świątecznej opiece zdrowotnej.

Jeśli wystąpią problemy np. z wypisaniem recepty, zwolnienia lekarskiego czy z transportem do lekarza, proszę na ten numer dzwonić, będziemy starali się pomagać indywidualnie - dodała dyrektor ŁOW NFZ.

Łódzki NFZ przypomina pacjentom, którzy będą mieli problemy z uzyskaniem podstawowej opieki zdrowotnej o prawie do zmiany poradni bez ponoszenia dodatkowych kosztów. Przypomina też, że pacjenci mogą trzykrotnie w ciągu roku zmienić lekarza POZ.